Dilemmaet som lærer giver et helt nyt og spændende bud på læreprocesser, hvor dilemmaet anskues som drivkraft for læring og personlig udvikling.
Et dilemma kan forstås som et umuligt valg, hvor man føler sig fanget og ingen udveje kan finde - en slags problem uden egentlig løsning. Bogen tager udgangspunkt i en række undervisningssituationer, hvor deltagerne gennem fastholdelse i dilemmaer tilegner sig nye kompetencer til at fungere i uoverskuelige situationer.
Forfatteren argumenterer for, at det er muligt gennem dilemmabaseret undervisning at tilegne sig kvalifikationer, som gør mennesker i stand til at rumme modsætninger og håndtere den usikkerhed og mangetydighed, som i stigende grad kendetegner det moderne samfund.
Bogen kommer rundt om dilemmaet som begreb, hverdagsfænomen og pædagogisk metode. Kan man bevidst lægge dilemmasituationer til rette i undervisningen? Er det etisk forsvarligt? Hvad kræver det af pædagogisk professionalisme?
Dilemmaet som lærer er en faglig fortælling, der på utraditionel vis gør brug af figurer, tegninger, citater og let tilgængeligt sprog for at formidle sine indsigter og perspektiver.
Side 201 i bogen er desværre blank. Send en mail til slforlag@sl.cbs.dk eller ring på 3815 3880, hvis du vil have tilsendt et rettelsesblad med den manglende side.
Dilemmaet som lærer
- om undervisning med læring gennem dilemmaer
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Fagredaktøren er Henrik SchjerningHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik