Skriv debatindlæg, der bliver trykt | Samfundslitteratur

Search form

Content section

search Kig i bogen

Skriv debatindlæg, der bliver trykt

Sådan får du adgang til landets mest eftertragtede spalter

Hvordan omsætter du dine holdninger til overbevisende og dagsordensættende indlæg i samfundsdebatten? Og hvad skal der helt præcis til for at få spalteplads i landets største dagblade og webaviser?

Det giver bogen her svarene på.

Ved hjælp af en lang række håndgribelige råd og lærerige eksempler fra det danske debatlandskab indfører Skriv...

Read more

Hvordan omsætter du dine holdninger til overbevisende og dagsordensættende indlæg i samfundsdebatten? Og hvad skal der helt præcis til for at få spalteplads i landets største dagblade og webaviser?

Det giver bogen her svarene på.

Ved hjælp af en lang række håndgribelige råd og lærerige eksempler fra det danske debatlandskab indfører Skriv debatindlæg, der bliver trykt dig i kunsten at skrive holdningsbårne tekster. Bogen er både til dig, der aldrig har forfattet et debatindlæg før, og til dig, der har sendt en håndfuld afsted, der til din ærgrelse ikke er blevet trykt. Den er også til dig, der er ret ferm til skrivningen, men gerne vil have pudset håndværket af, så din sandsynlighed for at få dine holdninger publiceret bliver markant større, end den er i dag.

I bogen får du inspiration og konkrete råd om alt fra, hvordan du indkredser dine hovedbudskaber til, hvordan du kan skrive levende og sætte scenen med en fængende indledning. Du får også indblik i forfatterens ‘skudsikre debatmodel’ og bliver i stand til at pitche dine ideer og budskaber skarpt og strategisk, så selv den mest stramtandede debatredaktør kan se potentialet i dit næste indlæg.


Milla Mølgaard (f. 1985) er uddannet journalist og har mere end et årti bag sig på Dagbladet Politiken, senest som debatredaktør.
I dag er hun selvstændig medierådgiver og lever af at udbyde kurser, foredrag og individuelle masterclasses i debatskrivning og pressestrategi.

Publisher: Samfundslitteratur
Language: Dansk
Read less

Buy the book

Bog (Softcover m. flapper)
1. Edition (2024), 
146 pages
Price
160,-
ISBN 9788759345085

Aditional information

Introduktion: Ram de mest eftertragtede spalter med dine budskaber 9

1. Hvorfor skrive et debatindlæg? 13
Seks argumenter for at forsøge at blive publiceret hos de landsdækken- de dagblade, når du vil blande dig i den offentlige debat.

2. Det gode debatindlæg 19
Et vellykket debatindlæg findes i mange former og formater. Aktuali- tet, personligt drive, tydelige budskaber og et forståeligt sprog er klare plusser i debatredaktørens bog.

3. Aktualitet er din ven 27
Bliv i stand til at finde og udnytte aktualitetskroge – fra tendenser til ‘seneste nyt’ – i dine indlæg.

4. Det spektakulære er vejen til spalterne 33
Skriv på baggrund af meninger, som adskiller dig fra mængden. Eller grav en spektakulær fortælling eller form frem, der kan gøre dit indlæg læseværdigt trods et fortærsket emne.

5. Hvad vil du fortælle? 47
Find ind til dit hovedbudskab, før du spidser blyanten. Så bliver din tekst langt mere fokuseret og skarp.

6. Sæt scenen 53
En fængende indledning er alfa og omega, hvis du vil have læsernes – og redaktørens – opmærksomhed.

7. Arbejd med det levende sprog 69
Gør dine sætninger præcise og konkrete, og undgå de værste klicheer.

8. Kend formaterne 81
Få overblik over de forskellige debatformater og dagbladenes ønskede længder.

9. Det gode pitch 87
Hvad vil du fortælle, og hvorfor skal det trykkes her og nu? Konkretiser din ide, så en redaktør kan se potentialet i den.

10. Den skudsikre debatmodel 91
Er du i tvivl om, hvordan du får dine holdninger til at blive et debat- indlæg? Her får du en konkret model for, hvordan du kan strukturere en vellykket debattekst.

11. Vær strategisk, når du sender dit indlæg ind 127
Få indblik i arbejdsgangene på landets debatredaktioner, så du har mulighed for at agere klogest muligt, når du sender indlæg ind eller kontakter en redaktør.

12. Versionér dit indlæg til sociale medier 135
Brug dine tekster til at booste din tilstedeværelse online. Eller omvendt: Brug din tilstedeværelse på sociale medier til at komme i betragtning hos de største dagblade.

Og nu: Til tasterne! 143

Forfatterens tak 145

Sidebar section

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel.

Læs mere om vores betingelser

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.