Bag nyhederne | Samfundslitteratur

Search form

Content section

Bag nyhederne

- værdier, idealer og praksis

Hvorfor bliver nogle begivenheder til nyheder? Og hvilke nyhedsværdier hersker på danske redaktioner?

Bag nyhederne er en sociologisk undersøgelse af dansk nyhedskultur, som giver et sjældent indblik i hverdagens journalistiske praksis.

Bogens kvalitative analyser tegner et billede af en journalistisk professionskultur, hvor udvælgelse,...

Read more

Hvorfor bliver nogle begivenheder til nyheder? Og hvilke nyhedsværdier hersker på danske redaktioner?

Bag nyhederne er en sociologisk undersøgelse af dansk nyhedskultur, som giver et sjældent indblik i hverdagens journalistiske praksis.

Bogens kvalitative analyser tegner et billede af en journalistisk professionskultur, hvor udvælgelse, prioritering og vinkling af nyheder ofte er præget af interne spil om anerkendelse og prestige imellem journalisterne - en kultur hvor idealet er den selvstændige, dagsordensættende solohistorie, der er et resultat af et tålmodigt gravearbejde.

Det er dog samtidig en kultur, hvor hverdagen kendetegnes ved et højt produktionspres og korte deadlines, der producerer en stadig strøm af egenhistorier: forskellige aftapninger og vinkler på baggrund af en fælles mediedagsorden.

Ved siden af de fem journalistiske nyhedskriterier foreslår Ida Willig således et sjette og tavst nyhedskriterium: eksklusivitetskriteriet, der beskriver, hvordan historier og vinkler til stadighed måles på det journalistiske solo-barometer.

Bogen anbefales til alle, der interesserer sig for massemedier, kommunikation og journalistik, og som ønsker et indblik i den professionelle kultur og i de herskende værdier bag om nyhederne.

Publisher: Samfundslitteratur
Language: Dansk
Illustrated: Yes
Read less

Buy the book

Bog (Softcover)
2. Edition (2011), 
273 pages
Price
200,-
ISBN 9788759316054
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. Edition (2011), 
273 pages
Price
160,-
ISBN 9788759324936

Aditional information

Forord ... 7

Kapiteloversigt ... 11

1. Nyhedsværdier og journalistisk praksis ... 15

2. Nyhedsarbejde ... 33

3. Nyhedssociologi i et feltperspektiv ... 71

4. Kulturproduktion og Nyhedshabitus ... 99

5. Positionering af nyhederne ... 129

6. Solo, selvjustits og egenhistorier: Medspillende modspillere ... 161

7. Den gode journalist: Fra Formidling til Afsløring ... 193

8. Den stærke praktikkultur ... 223

9. Nyhedsprioritering ... 247

Litteratur ... 257

Sidebar section

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.

Request free copy

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.