YouTube-kulturen

YouTube er et altomfavnende og allestedsnærværende kulturelt fænomen. YouTube er måden at konsumere audiovisuelt indhold på for en hel generation. YouTube er en platform i stadig vækst og udvikling. YouTube er børnesange, dansevideoer, filmklip, musikarkiv og gør det selv-videoer. YouTube er arkiv og hukommelse. YouTube er interessefællesskaber, subkulturer, celebrity-adgang og læringsværktøj. YouTube er kultur!

YouTube-kulturen undersøger YouTube som mediefænomen og medieplatform – og sætter platformen i mediehistorisk og medieinstitutionelt perspektiv. Læs om, hvordan YouTube adskiller sig fra tidligere distributions- og indholdsformer, og om, hvordan YouTube er eksponent for en tiltagende dataficeringskultur: YouTube-brugere er blevet leverandører af data i et platformsfunderet økosystem.

YouTube-kulturen sætter også fokus på YouTubes indhold og dets udtryksformer, ligesom selvfremstilling, celebritetsformer og politik er udvalgte temaer.

YouTube besidder særegne affordances og æstetiske træk, der adskiller sig fra øvrige medieplatforme. YouTube-kulturen giver eksempler på, analyserer og undersøger, hvordan blandt andet affekt, humor og det kontroversielle er en væsentlig del af YouTube-kulturen, og hvordan det har betydning for, hvordan brugerne bruger, tilgår og til stadighed udvikler platformen.

Bogen er til studerende, forskere og praktikere inden for medier, kommunikation og de æstetiske fag – samt til alle nysgerrige, der vil vide mere om, hvordan YouTube er kommet til at spille en væsentlig rolle i vores (medie)kultur.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2023), 278 pages
    ISBN: 9788759332641
    Academic Books
    290,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2023), 278 pages
    ISBN: 9788759342688
    Academic Books
    251,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Det er svært at anfægte YouTube som dominerende magtfaktor og er du, lige som kapellets anmelder, interesseret i at vide mere om det, så kan denne bog ikke anbefales varmt nok." – Kulturkapellet

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord 9

Introduktion 11

1 – YouTube-kulturens udvikling 25

2 – YouTube i et medieplatformsperspektiv 51

3 – Medieplatformenes affordances 71

4 – YouTube som streamingplatform og populærkulturel platform 93

5 – Digitale mediers æstetiske udvikling 121

6 – YouTubes æstetiske udtryksformer 141

7 – Selvpræsentationer og parasociale relationer 177

8 – YouTubes celebriteter og selvbranding 203

9 – YouTubes politiske sfære 225

Afslutning 245

Litteratur 251

Indeks 273

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk