Bogen kan bruges, når studerende på et linjehold skal analysere læremidler til faget, eller når en praktikgruppe skal tilrettelægge undervisning. Den kan ligeledes bruges, når et lærerteam skal drøfte, hvilke bøger og andre læremidler de skal købe, eller når lærere i samarbejde om undervisning skal vælge fælles læremidler. Desuden kan bogen benyttes af den enkelte lærer, der ønsker at skærpe sine professionelle begrundelser for valg af læremidler.
Bogens fokus er vurdering af læremidler i praksis:
- Vurdering i forhold til fælles mål på den ene side og i forhold til eget syn på faget på den anden side.
- Vurdering af teksters læsbarhed, men også karakteristik af opgavetyper og vurdering i forhold til eget syn på undervisning og læring.
- Vurdering af, hvordan lærervejledninger kan støtte læreren og give fleksible muligheder.
Bogen ligger desuden i forlængelse af et udviklingsprojekt for Professionshøjskolen UCC s fire Centre for Undervisningsmidler, hvor forfatteren var projektleder.