Forord 9
Indledning · Om forskningsprojekt, teori og metode 11
Vuggestueprojektet og det bredere forskningsprojekt 11
Et tilknytningsteoretisk perspektiv 13
Beslægtet forskning om omsorg i dagtilbudsforskning 14
Den undersøgte vuggestue 15
Inspiration fra spædbarnsobservation 16
Observationerne i praksis 17
Observatøren som forskende subjekt 18
DEL 1 · MELLEM BØRN OG VOKSNE
Kapitel 1 · Leg i vuggestuen 25
Interesse og undersøgelse 27
De voksnes rolle i legen 28
Intersubjektiv leg 29
Leg og ikke-leg 36
Om leg - en opsamling 38
Kapitel 2 · Tryghed og utryghed 39
Det, man kommer med 40
Betydningen af at blive taget imod 43
En sikker base 45
Udvikling af tryghed over tid 48
Om tryghed - en opsamling 50
Kapitel 3 · Gråd og trøst 51
Brugen af krop og stemme 52
Om gråd og trøst - en opsamling 56
Kapitel 4 · Indlevelse i børnene 59
At høre forskel på gråd 62
Andre eksempler på indlevelse 70
Når indlevelsen udfordres 72
Om indlevelse - en opsamling 79
Kapitel 5 · Tilknytning i vuggestuen 81
Tilknytningen til personalet 81
Tilknytning og trøst 83
Tilknytning til forældre og pædagoger 85
Genforening med mor eller far 90
Om tilknytning - en opsamling 93
Kapitel 6 · Regulering af børnenes følelser 95
Opmuntring og livliggørelse 96
Et gensidigt samspil 99
Social reference 101
Om regulering af følelser - en opsamling 103
Kapitel 7 · Det afstemte samspil 105
Det afstemte samspil 106
En åben og modtagelig tilstand 108
Når afstemtheden udfordres 112
Om afstemt samspil - en opsamling 117
DEL 2 · DE VOKSNE OG DERES RAMMER
Kapitel 8 · Personalets følelser og behov 121
Nydelsen ved at være sammen med små børn 121
Tilknytningen til børnene 122
Børnenes store behov 123
Det krævende omsorgsarbejde 126
Omsorgen for omsorgsgiverne 128
Kapitel 9 · Når omsorgen er under pres 133
De rigtig gode dage 133
Når dagene er pressede 136
En hård sommer 140
Kapitel 10 · Omsorgsarbejdets betingelser 147
Institutionens økonomi 147
Kvalitetssikring og dokumentationskrav 148
Manglende sprog for omsorgsarbejdet 151
DEL 3 · FIRE BØRNS PERSPEKTIVER
Kapitel 11 · Alicia 157
Utryg ved mig 160
Brug for at sidde hos en voksen 162
Tristheden sidder i kroppen 164
Tryggere og gladere 165
Kapitel 12 · Lisa 169
Under radaren 170
Ubemærket ked af det 172
Afskærmning mod omverdenen 173
Samspil med mig 176
Kapitel 13 · Sophia 181
En betragter i vuggestuen 182
Kontrol over grænsen mellem indre og ydre 183
Undersøger selv omgivelserne 185
Samspil med mig 188
Åbning mod omgivelserne 191
Kapitel 14 · Marie 195
Mange og store følelser 198
Fra stimulering til overstimulering 200
Uro i kroppen 202
At observere og aflæse Marie 204
Konklusioner 207
Forskellige børn, forskellige behov 208
Betydningen af betingelserne 210
Et sprog for omsorg 211
Litteratur 213