Virksomhedsetik er en introduktion til virksomhedsetik og behandler forskellige opfattelser af private virksomheders og offentlige organisationers sociale ansvar, etik og legitimitet.
Forfatteren fokuserer især på værdiledelse og interessentdialog (stakeholder-teori), der gør hensynet til de grupper, som påvirker og påvirkes af organisationen, til et centralt element i socialt ansvar og god ledelsesskik.
Virksomhedsetik diskuterer desuden muligheden for at udvikle en teori om virksomhedens sociale ansvar, der passer til krav og forventninger i det globaliserede samfund.
Værdiledelse, socialt ansvar, organisations- og virksomhedsetik, etiske regnskaber og værdier er i kraft af nye ansvarsfordelinger mellem stat og samfund blevet heftigt diskuteret i de senere år.
I erhvervslivet indføres nye etiske retningslinjer om god ledelsesskik (corporate governance) og i forbindelse med samfundets markedsgørelse, blandt andet i form af sociale partnerskaber med offentlige institutioner, opfordres de private virksomheder til at vise politisk engagement og socialt ansvar.
Virksomhedsetik
- en grundbog i organisation og ansvar
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Fagredaktøren er Henrik SchjerningHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik