Virksomheders hverdagsstrategier er skrevet med henblik på at introducere studerende til strategi i virksomheder. Bogen tager følgende emner op:
- Hvad er strategi, og hvordan har strategisk teori udviklet sig?
- Hvordan analyserer man virksomheders markedsvilkår, samarbejdsmønstre samt økonomiske og politiske omgivelser?
- Hvordan indgår medarbejderne i strategien, og hvordan introduceres og gennemføres strategi i virksomheder?
Bogen bygger på og sammenbinder teorier og modeller med en række casestudier.
Casestudierne er gennemført i små og mellemstore virksomheder, hvor forfatterne har undersøgt den strategiske hverdag, og hvordan strategiske spørgsmål behandles i sammenhæng med andre praktisk opgaver og problemstillinger i virksomhederne.
De teorier og modeller, der arbejdes med, er hentet fra fagene strategi, organisation og industriøkonomi, og er udvalgt ud fra deres relevans og anvendelsesmuligheder i gængse danske virksomheder.
Virksomheders hverdagsstrategier
Indholdsfortegnelse
Forord ... 7
Introduktion ... 9
1. Strategi modefænomen eller nødvendighed? ... 21
2. Udviklingslinjer i strategi ... 51
3. Virksomhedens kunder, konkurrenter og markeder ... 83
4. Strategisk udnyttelse af makroøkonomiske og politiske spilleregler ... 111
5. Strategiske virksomhedsnetværk ... 135
6. Strategisk human resource management ... 167
7. Organisering for at nå strategiske mål ... 189
Litteratur ... 221
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Fagredaktøren er Henrik Scherning