Indledning 9
Hvorfor videnskabsteori? 9
Hvorfor metode? 10
Det tilfældige 13
Det skjulte 14
Det videnskabelige objekt. Er pædagogikken en
videnskab? 15
Opdager man eller opfinder man det
videnskabelige objekt? 16
Teori - metode - objekt 20
Metodefetichisme 21
Grundantagelser 22
Psykologisme - antipsykologisme 22
Psykologismen 23
Det videnskabelige objekt i psykologismen 24
Antipsykologismen. Psyken og det sociale 25
Den anden og det sociale 26
Findes mennesket? 30
Findes det pædagogiske? 31
At søge tilflugt i filosofien 31
1. Struktur eller
aktør? 39
Voluntarisme - determinisme 42
Kan videnskaben være filosofien foruden? 42
Natur- og humanvidenskaber 44
Hermeneutik 46
Hermeneutisk humanisme og antihumanisme 46
Hermeneutik som et spørgsmål om ontologi 48
2. Fænomenologi 49
Verden ifølge "mig" 50
Fænomenologiens førstepersonsperspektiv 52
Hermeneutik som eksistentiale 54
Den hermeneutiske cirkel 55
Rehabilitering af fordomme 56
Kroppen 57
Kropsfænomenologi og pædagogik 61
Wittgensteins regelfølgeovervejelser 62
Erfaring - erkendelse 64
Tavs viden - Polanyi 65
Situeret læring - Jean Lave og Etienne Wenger 65
Fra novice til mester 67
Situationsfornemmelse 70
Det foretagsomme menneske 72
En rum tid, tidsrum 73
Det værende som værktøj 76
Angst og autenticitet 76
3. Strukturalisme 81
Saussure 84
Sproget er et system af forskelle uden
positive termer 88
Forskel og modsætning 92
Strukturalisme i antropologien 93
Slægtskabselementet 94
Totem og tabu 96
Kunsten at drille en vikar 103
Antihumanismen 104
Determinisme 108
4. Positivisme - en
forudsætning 113
Det antimetafysiske og det
positive 115
Observationssætninger 118
Enhedsvidenskab 119
Kritik og politik 121
Verifikationskriteriet 124
Realismens og idealismens meningsløshed 125
Analytiske og syntetiske domme 127
5. Kritisk
rationalisme. Karl Popper 129
Teoriers autonomi. Pythagoræerne
som eksempel 130
Induktivismens umulighed 132
Pseudovidenskab og sandhed 136
Hvad er rationalisme? 138
Induktionsproblemet 141
Holder Poppers kritik af marxisme og
psykoanalyse vand? 143
Kan videnskaber bevise noget som helst? 144
Videnskabshistorisk ekskurs 146
Poppers argumenter imod induktionen 147
6. Paradigmetænkning.
Thomas Kuhn 155
Revolution 159
Den kopernikanske vending 160
Hvorfor er den kopernikanske revolution
kopernikansk? 162
Hvorfor skulle falsifikationsprincippet løse
noget? 163
Antirealismen 166
Relativisme? 167
Tilflugten til filosofi 169
Psykoanalysen som en kopernikansk vending 170
7. Historicitet - en
historie om nødvendig udvikling eller tilfældige hændelser? 175
"Den historiske syge" 176
Idealisme 178
Historien om begærede begær 179
Materialisme 181
Ideologikritik 182
Historien som videnskab 183
Historiens nytte 185
Genealogi 186
Det strukturalistiske angreb på historien 188
Arkæologi 190
Hændelser eller begivenheder 193
8. Ord der virker. Det
performative - det diskursive 199
Talen 200
Talehandlinger 202
Illokutionære og perlokutionære handlinger 206
Magt og viden. Foucault 208
Repressionshypotesen 210
Menneskets død 213
Afmagten. Lacan 215
I begyndelsen var den Anden 216
Pædagogikkens diskursive status 218
Lacans diskurser 220
Mesterdiskursen 222
Den universitære diskurs 225
Pædagogikken som slavens diskurs 228
9. Det ubevidste, det
førbevidste og bevidstheden.
Psykoanalyse og pædagogik 231
Bevidstheden. Hvad er egentlig
problemet? 232
Det førbevidste 234
Det ubevidste 235
"Om forglemmelser af visse navne" 236
Vitsen 241
Hermeneutik og strukturalisme i psykoanalysen 248
Det utidige subjekt 250
Identifikation, suggestion og overføring eller
pædagogikkens umulighed 251
Pædagogik og modstand 255
Overføring 257
Psykoanalyse og pædagogik 261
Ordliste 265
Litteraturliste 277
Register 283