Det er et almindeligt synspunkt i dag, at forskningsbiblioteker er stærkt udfordret af det digitale paradigme.
Bibliotekerne har dog stadig handlemuligheder i relation til at bevare en række funktioner og udvikle nye, der er nødvendige i det digitale vidensamfund.
I takt med den digitale medieudvikling er der brug for, at informationsformidling udvikler sig fra en identitet som adgangsgiver til information til også at have en selvforståelse som aktiv med-skaber af viden.
En bærende tanke i denne bog er, at der kræves et tættere samspil mellem teori og praksis for at kunne udvikle de nye funktioner for forskningsbiblioteker i det digitale vidensamfund.
Antologien rummer baggrundsanalyser af de radikale udfordringer, som forskningsbiblioteker aktuelt befinder sig i. Desuden bringer bogen en række eksempler på fremadrettede funktioner for informationsformidlingen - i spektret mellem forskningssupport og forskningsanalyse, digital formidling, højere informationskompetencer og modeller for integration af information og læring.
Viden i spil
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord · 11
DEL 1. UDFORDRINGER I OVERGANGEN TIL
DIGITAL KULTUR · 15
1. Forskningsbibliotekernes strategiske situation 2012 · 21
2. Det analoge bibliotek i den digitale verden biblioteksprofessionen i forandring · 45
3. Videnskabelig kommunikation og forskningsbiblioteker i en digital tid · 67
4. Informations- og dokumentformidlingens teoretiske grundlag · 93
DEL 2. NYE MODELLER FOR INFORMATIONSFORMIDLING · 123
5. Forskningsbibliotekers udstillingsvinduer og digitalisering som opmærksomhed · 129
6. Viden i spil KVINFOs biblioteks digitale informationsformidling · 153
7. @jensstoltenberg talte til oss på twitter: digitalt fødte
8. Metadata i spil · 194
9. Informationssøgning på højt niveau? Om UNISIST, Kunsthistorie og videnskabelige domæner i teorien · 211
DEL 3. UDVIKLING I FORSKNINGS- OG
LÆRINGSSUPPORT · 237
10. At genskabe forbindelsen mellem forskere og bibliotekarer igennem personaliserede meta-tjenester · 243
11. Forskningsbibliotekernes bidrag til produktion af evidensbaseret viden · 266
12. Akademiska bibliotekariers förhållningssätt till forskares
publiceringsstrategier med särskilt avseende på frågan om open access · 280
13. Biblioteker som katalysator for udviklingen af Danmark som innovativt samfund · 303
14. Digital information og læring tre modeller for integration · 323
Om forfatterne · 353
Pensumeksemplar
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik