NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Forord 11
Bogens opbygning 15
Del 1. VEU-systemet - teori og historie
1. Læring, undervisning og uddannelse for voksne 19
1.1. Læring, undervisning og uddannelse 19
1.2. Voksenlæring, voksenundervisning og voksenuddannelse 21
1.3. Voksenuddannelse som formel læring 23
1.4. Voksenundervisning som nonformel læring 25
1.5. Uformel læring 29
1.6. Overblik over VEU-systemet 30
2. VEU-systemets danske rødder før år 2000 33
2.1. Almen voksenuddannelse - fra 1950'erne til 80'erne 34
2.2. Erhvervsrettet voksenuddannelse - fra 1960'erne til 80'erne 36
2.3. Paradigmeskiftet i 1980'erne og 90'erne 38
2.4. Nye tiltag begynder at forme VEU-systemet 39
2.5. Livslang læring sættes på dagsordenen 40
3. VEU-systemet fra år 2000 og til i dag 41
3.1. VEU-reformen år 2000 41
3.2. VEU-trepartsaftaler fra 2007 43
3.3. Danmark får en strategi for livslang læring 44
3.4. VEU-milliarden i 2013 46
3.5. VEU-trepartsaftalen 2017 47
4. VEU-systemets internationale rødder 57
4.1. Det europæiske spor 57
4.2. FN-sporet 62
4.3. OECD-sporet 63
Del 2. 10 aktuelle temaer i VEU-systemet
5. Tema 1: Motivation for uddannelse 67
5.1. Behov for uddannelse 68
5.2. Ufaglærtes lyst til uddannelse 69
6. Tema 2: Voksne med svage basale færdigheder 73
6.1. Fokus på voksnes basale færdigheder 73
6.2. PIAAC 2013 75
6.3. Politiske initiativer efter PIAAC 75
7. Tema 3: Realkompetencevurdering (RKV) 79
7.1. RKV som begreb 79
7.2. RKV sættes på dagsordenen i Danmark 80
7.3. RKV i EU 81
7.4. Status på RKV i Danmark 2018 82
8. Tema 4: Uddannelse og kompetence 85
8.1. Inddragelse af voksnes realkompetencer 86
8.2. Transfer fra undervisning til praksis 86
9. Tema 5: Voksenpædagogiske miljøer 91
9.1. Voksenpædagogiske miljøer - teoretisk set 91
9.2. Voksenpædagogiske miljøer i praksis 93
10. Tema 6: Voksenvejledning 97
10.1. E-vejledning 97
10.2. Voksenvejledning på institutionerne 97
10.3. Vejledning i fagforeninger, jobcentre og a-kasser 98
10.4. Et kritisk perspektiv 100
11. Tema 7: Digitalisering af VEU 103
11.1. E-læring og fjernundervisning 105
11.2. Blended learning 107
11.3. Status 2018 for e-læring og blended learning på VEU-området 108
12. Tema 8: Institutioner mellem konkurrence og samarbejde 111
12.1. VUC'erne som udbydere af almen VEU 112
12.2. De erhvervsrettede institutioner og AMU 112
12.3. Tværgående institutionssamarbejde 113
13. Tema 9: Evaluering og kvalitetssikring 117
13.1. Uafhængige evalueringsinstitutioner 117
13.2. Kvalitetsprojekter - fra ekstern til intern evaluering 120
13.3. Akkrediteringslovgivningen 121
13.4. Kvalitetssystemer på VEU-området 121
14. Tema 10: Effekten af VEU 123
14.1. Heckman-kurven 123
14.2. Effektstudier af VEU i Danmark 124
Del 3. Voksenuddannelserne
15. Forberedende voksenundervisning (FVU) 131
15.1. Effekten af FVU 134
15.2. E-læring og blended learning på FVU 134
15.3. Aktiviteten på FVU 135
15.4. Udbyderne af FVU 137
16. Almen voksenuddannelse (AVU) 139
16.1. Effekten af AVU 142
16.2. RKV på AVU 142
16.3. E-læring og blended learning på AVU 143
16.4. Aktiviteten på AVU 144
16.5. Udbyderne af AVU 145
17. Enkeltfags-HF 147
17.1. Effekten af HF-enkeltfag 149
17.2. RKV på HF-enkeltfag 150
17.3. E-læring og blended learning på HF-enkeltfag 150
17.4. Aktiviteten på HF-enkeltfag 151
17.5. Udbyderne af HF-enkeltfag 152
18. Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) 153
18.1. Effekten af AMU 156
18.2. RKV på AMU 157
18.3. E-læring og blended learning på AMU 157
18.4. Aktiviteten på AMU 158
18.5. Udbyderne af AMU 159
19. Erhvervsuddannelse for voksne (EUV) 161
19.1. Effekten af EUV 163
19.2. RKV på EUV 164
19.3. E-læring og blended learning på EUV 166
19.4. Aktiviteten på EUV 166
19.5. Udbyderne af EUV 167
20. Akademiuddannelser 169
20.1. Effekten af akademiuddannelserne 172
20.2. RKV på akademiuddannelserne 173
20.3. E-læring og blended learning på akademiuddannelserne 173
20.4. Aktiviteten på akademiuddannelserne 174
20.5. Udbyderne af akademiuddannelser 175
21. Diplomuddannelser 177
21.1. Effekten af diplomuddannelserne 180
21.2. RKV på diplomuddannelserne 181
21.3. E-læring og blended learning på diplomuddannelserne 181
21.4. Aktiviteten på diplomuddannelserne 182
21.5. Udbyderne af diplomuddannelser 184
22. Masteruddannelser 187
22.1. Effekten af masteruddannelserne 191
22.2. Fraværet af RKV på masteruddannelserne 192
22.3. E-læring og blended learning på masteruddannelserne 192
22.4. Aktiviteten på masteruddannelserne 193
22.5. Udbyderne af masteruddannelser 195
23. Litteraturliste 197
24. Ordliste 209
25. Indeks 211