Bogcover til Verdensborgeren og den interkulturelle læring
Kig i bogen

Verdensborgeren og den interkulturelle læring

Inspiration og nytænkning til sprogfagene og andre fag

Vi lever i en mangfoldig, omskiftelig og problemfyldt verden, og dette stiller vores uddannelser over for nye udfordringer. Vi skal uddanne elever og studerende til at kunne navigere i en kompleks verden, forholde sig til mange forskellige identiteter, arbejde med samfundsmæssige problemer og udvikle en global bevidsthed. Kort sagt: vi skal uddanne dem til verdensborgere.

Denne bog har til formål at bidrage med fagbegreber, refleksioner og didaktiske perspektiver, der understøtter den interkulturelle læring som verdensborger. Selve eksempelmaterialet stammer især fra sprogfagenes indholdsside: arbejdet med kultur, samfund og kulturmøder i praksis (specielt engelsk, tysk og fransk i grundskolen). Samtidig er bogen præget af forfatternes baggrund i både sprogfagene og i kultur- og sprogmødestudier, internationale udviklingsstudier og geografi. Det betyder, at der bogen igennem er vægt på det globale perspektiv og dermed på udviklingspotentialer for både sprogfagene og andre fag i retning af en global dannelse.

Bogen henvender sig til læreruddannelserne og til lærere og fagudviklere i forhold til alle uddannelsesformer og -niveauer.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2020), 222 sider
    ISBN: 9788759334829
    Academic Books
    235,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2020), 222 sider
    ISBN: 9788759337028
    Academic Books
    191,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Den korte version af den her anmeldelse er, at den her bog er umådelig gennemtænkt, velskrevet og relevant." - Magnus Hamann på Lingoblog

"En rigtig god og velskrevet bog. Det er godt, at der ikke kun fokuseres på sprogfagene, men også på alle andre fag. Oplistningen af fagbegreberne efter hvert kapitel på dansk og engelsk er værd at fremhæve. Det giver en god mulighed for at evaluere på, om man nu også har forstået." - Boy Olesen, DBC

"At være woke er en verdensmedborger-kompetence. Og hvor er det dog skønt med en grundbog, der skriver sig ind i de unges forståelse med levende eksempler og en uprætentiøs og dom ambitiøs tilgang til sit stof samt værktøjer, som læreren kan gribe om for at imødekomme uddannelsernes komplekse krav til den interkulturelle undervisning." - Tidsskrift for professionsstudier


Supplerende materialer

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

 

Forord 11

DEL I. INTRODUKTION

1. Verdensborgeren og den interkulturelle læring 15

2. Kulturpædagogik 31

DEL II. DEN GLOBALE KONTEKST

3. En ulige verden 53

4. Sproglig mangfoldighed i dag 65

DEL III. SPØRGSMÅL TIL LÆREMIDLER OG UNDERVISNING

5. Hvor er vi henne i verden? En national tilgang 81

6. Hvor er vi henne i verden? En transnational tilgang 99

7. Hvilke billeder møder vi? 111

8. Hvem møder vi, hvem er vi? 133

9. Hvilke problemer tager vi op? 155

10. Hvem har skrevet dette og hvorfor? 173

DEL IV. KONKLUSION

11. Interkulturel læring og kompetence med vægt på dannelse 187

Appendiks 1. Centrale spørgsmål til planlægning og analyse af kulturundervisning 197

Appendiks 2. Oversigt over de europæiske koloniseringer 201

Litteratur 213

Indeks 219

 

 

 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik