Verdens bedste kulturpolitik gør status over den kulturpolitiske udvikling i Danmark igennem de seneste tre årtier. For hvordan ser kulturpolitikkens fremtid ud, når mange af dens visioner faktisk er blevet indfriet og andre overflødiggjort af de seneste årtiers radikale teknologiske forandringer?
Nye platforme og medier har ændret kulturlandskabet, men har kulturpolitikken fulgt tilstrækkeligt med? Er deltagerparadigmet gået for langt? Bør kulturpolitikkens mål og midler grundlæggende gentænkes? Det er nogle af de spørgsmål denne bog rejser, og som den også forsøger at besvare.
Bogens første del diskuterer bl.a. udviklingen af kulturbegrebets betydning, kulturens økonomi, kulturvaneundersøgelser, publikumsudvikling, kunstnernes vilkår og den digitale kulturpolitik. Dette flankeres af kapitler som beskriver udviklingen i Storbritannien og i Irland. Bogens anden del består af en række hvad-nu-hvis-scenarier, som ser på, hvordan kulturpolitikken kan blive endnu bedre.
Antologien er skrevet af nogle af Danmarks førende kulturpolitiske forskere og præsenterer bidrag, der kan kvalificere den politiske diskussion og offentlige debat om de kulturpolitiske mål og midler. En aktuel og påtrængende debat, hvis dansk kulturpolitik fortsat skal kunne kalde sig verdens bedste.
Trine Bille (f. 1964) er professor i kulturøkonomi på Copenhagen Business School. Hun har en ph.d.-grad i økonomi fra Københavns Universitet, og hun forsker i en lang række kulturpolitisk relaterede emner. Hun sidder desuden i en lang række bestyrelser, blandt andet for Det Kongelige Danske Kunstakademi, Applaus, ROMU, Association for Cultural Economics (ACEI), samt i det videnskabelige råd for Myndigheden for Kulturanalyse og Kulturanalyse Norden.Anja Mølle Lindelof (f. 1974) er lektor i kulturledelse og kulturformidling på Roskilde Universitet. Hun har en ph.d.-grad i musikvidenskab fra Københavns Universitet. Hun forsker i kulturinstitutionernes dilemmaer på tværs af forskellige kunstformer. Derudover har hun samarbejdet med en række kulturinstitutioner om at udvikle oplevelsesbaserede kommunikationsformer.