Kig i bogen

Universitetspædagogiske praksisser

Et nyt kapitel i formidlingen af dansk universitetspædagogik. Bogen handler om udvikling af undervisning på universiteterne og om større, mere krævende undervisningsmæssige initiativer, forløb og eksperimenter med de studerendes læring for øje. Bogen er fuld af engagerede undervisere og vejlederes konkrete eksempler på universitetspædagogik og undervisningsudvikling der virker. 

Temaerne er: 
  • Innovation- og entrepreneurskab 
  • Tværfaglighed 
  • Samarbejde med eksterne partnere 
  • Studerendes aktionsforskning 
  • Internationalisering 
  • Studiearbejde mellem timerne 
  • Talentudvikling 
  • Ph.d.-vejledning 
  • Quiz og digitale opgaver 
  • Coursera-kursus 
  • Flipped classroom 
  • Pædagogisk studiereform 
  • Kursusudvikling 
  • Eksamensudvikling 
  • "Scholarship of teaching and learning" 
Bogen er tænkt som en inspiration til både de enkelte undervisere og til uddannelsesplanlæggere og studieledere på alle videregående uddannelser.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2015), 363 pages
    ISBN: 9788759321379
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2015), 363 pages
    ISBN: 9788759324035
    Studiepris
    211,-
    Buy this product
  • Kapitel e-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2015), 28 pages
    ISBN: 9788759325087
    Studiepris
    20,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

 NB: For en mere udførlig indholdsfortegelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord · 13

Hanne Leth Andersen

Indledning: Temaer, tendenser og perspektiver i universitetspædagogiske praksisser · 15

Lotte Rienecker og Peter Stray Jørgensen

Del 1: Åbninger af undervisningsrum · 29

Samarbejde med eksterne partnere om studenterprojekter · 31

Mie Femø Nielsen

Virkelighedsnære opgaver om refleksiv aktionsundervisning (RAU) · 57

Karen Lisa Salamon

Transdisciplinært samarbejde omkring designundervisning · 85

Louise Fabian

At åbne de lukkede undervisnings­rum: Innovationspædagogik/ entreprenørskabsundervisning · 101

Claus Bøttcher Jørgensen og Carsten Nico Hjortsø

International undervisning · 121

Hanne Tange

 

Del 2: It-medier i undervisningspraksisser · 135

Fra LAT (lærerarbejdstimer) til SAT (studenterarbejdstimer): Onlinekurser i et universitetspædagogisk perspektiv · 137

Thyra Uth Thomsen og Annemette Kjærgaard

My Flipped Classroom · 157

Jan H. Jensen

Sådan konstruerer man et Massive Open Online Course (MOOC) på Coursera · 177

Anders Gorm Pedersen

Quizzer i undervisningen · 195

Peter Johan Yding Brunbech

Del 3: Fokus på studerende og vejledningspraksisser · 215

Når forberedelse bliver til ejerskab: Studiet foregår mellem undervisningstimerne · 217

Lone Koefoed Hansen

Talentudvikling principper og praksisser · 241

Mette Krogh Christensen og Ole Lund

Ph.d.-vejledning er mere end faglig vejledning · 257

Erik Parner og Gitte Wichmann-Hansen

 

Del 4:Udviklings- og vidensdelingspraksisser · 281

Kursusudvikling gennem systematisk evaluering · 283

Thomas Bolander

Udvikling af eksamensformer · 301

Rie Troelsen og Nina Bonderup Dohn

Den pædagogiske reform af Københavns Universitets juridiske bacheloruddannelse · 317

Pernille Rattleff

Hvorfor skulle jeg dog skrive om undervisning? · 335

Anker Helms Jørgensen og Lotte Rienecker

Forfatterprofiler · 353

Stikord · 361

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk