Slideshows har erobret de danske klasseværelser og auditorier, men pædagogikken har endnu ikke indhentet teknologien. Undervis med slides udruster underviseren med en didaktik for de nye visuelle medier og sætter samtidig spørgsmålstegn ved den uddannelseskultur, som den ukritiske brug af slideware har skabt.
Bogen hjælper dig med at besvare fem grundlæggende spørgsmål i arbejdet med slides til din undervisning:
- Skal der overhovedet være slides?
- Hvilken funktion skal slidesne tjene?
- Hvilket indhold kan understøtte denne funktion?
- Hvordan layouter jeg slidesne, så de opfattes let og får opmærksomhed?
- Hvordan præsenterer jeg slidesne, så de bidrager til mine studerendes læring?
Der gives både indholds- og formmæssige principper for, hvordan slides kan understøtte læringen samt gode råd til selve præsentationen af slidesne i undervisningssituationen herunder hvordan man integrerer slides med tavlen. Studerendes brug af slides behandles i et selvstændigt afsnit.
Undervis med slides henvender sig til alle, der underviser på videregående uddannelser samt lærere på gymnasiale uddannelser og i folkeskolens sidste klasser. Sælgere, konsulenter og andre, der arbejder med faglig formidling, vil også finde inspiration til at tænke slides på en mere visuelt appellerende måde.