Tvetunget uddannelsespolitik dokumenterer, hvordan uddannelsespolitikken i Danmark gennem de sidste 30 år har skabt rammer for undervisning af tosprogede elever, der ikke tager højde for deres tosprogethed og flerkulturalitet.
Benævnelsen tosprogede var oprindelig forbundet med opmærksomhed på sprog i skolen og de uddannelsesmæssige tilbud, tosprogede elever skal have i et læringsperspektiv.
I dag bruges tosproget synonymt med sort, fordi tiltagene ikke handler om at sikre bedst mulige læringsbetingelser for minoritetselever. Det handler i stedet om at danisere.
Ved at tale om de diskriminerende valg og handlinger, der finder sted, skabes grundlaget for at gøre det bedre. Hvordan udvikles en skole der giver chancelighed for tosprogede elever?
Til den diskussion indeholder bogen en række konkrete spørgsmål og handlingsforslag til brug på skoler, i læreruddannelser, i efteruddannelser samt i kommunale forvaltninger og politiske udvalg, der beskæftiger sig med skole og uddannelse.