I Tillid og autoritet i lærerarbejdet udforsker Ole Løw, hvordan tillid og autoritet kan skabes og opretholdes i en skolekontekst. Det er nemlig bogens grundlæggende antagelse, at netop tillid, autoritet og meningsfuldt indhold er selve kernen i undervisningsrelationen.
Løw undersøger det komplekse samspil mellem tillid og autoritet i både teori og praksis og inddrager undervejs beslægtede begreber som “anerkendelse”, “sociale relationer”, “etik”, “dømmekraft”, “mening” og “dialog”.
I syv korte kapitler anlægges didaktiske, filosofiske, psykologiske, pædagogiske og sociologiske perspektiver. Forfatteren inviterer til refleksion og handling i forhold til læserens egen autoritetsudøvelse og berører de fleste af de ni dimensioner, der er beskrevet i den seneste læreruddannelsesbekendtgørelse fra 2023.
Tillid og autoritet i lærerarbejdet er skrevet til lærerstuderende, lærere og skolepædagoger samt til andre, der interesserer sig for livet i skolen og i klasserummet.