Kig i bogen

Tillid og autoritet i lærerarbejdet

En studiebog til grundfagligheden i læreruddannelsen

I Tillid og autoritet i lærerarbejdet udforsker Ole Løw, hvordan tillid og autoritet kan skabes og opretholdes i en skolekontekst. Det er nemlig bogens grundlæggende antagelse, at netop tillid, autoritet og meningsfuldt indhold er selve kernen i undervisningsrelationen.

Løw undersøger det komplekse samspil mellem tillid og autoritet i både teori og praksis og inddrager undervejs beslægtede begreber som “anerkendelse”, “sociale relationer”, “etik”, “dømmekraft”, “mening” og “dialog”. 

I syv korte kapitler anlægges didaktiske, filosofiske, psykologiske, pædagogiske og sociologiske perspektiver. Forfatteren inviterer til refleksion og handling i forhold til læserens egen autoritetsudøvelse og berører de fleste af de ni dimensioner, der er beskrevet i den seneste læreruddannelsesbekendtgørelse fra 2023. 

Tillid og autoritet i lærerarbejdet er skrevet til lærerstuderende, lærere og skolepædagoger samt til andre, der interesserer sig for livet i skolen og i klasserummet.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2024), 154 pages
    ISBN: 9788759342046
    Studiepris
    176,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

Forord 9

Indledning 11
Bogens opbygning 12

1. del

1. Tillid 19
Tillid som grundvilkår 19
Tillid som udvikling af tillid og mistillid 20
   Eriksons tre udviklingslinjer 21
   Fundamental tillid og ontologisk sikkerhed 23
Tillid som intersubjektivitet – udvikling af selvtillid og tillid til andre 25
   Selvfornemmelse ifølge Stern 27
Tillid som abstrakt institutionel tillid 33

2. Anerkendelsestanken 35
En anerkendende grundholdning 37
Anerkendelsens delelementer 38
   Lydhørhed 38
   Forståelse 39
   Accept 39
   Bekræftelse 39
Personlig, retslig og social anerkendelse 40
Selvforholdet 42
   Selvopfattelse og selvidentitet 44
Selvværd vs. selvtillid 45
Selvtillid vs. selvværd 46
Selvrespekt og selvagtelse 47
På tværs af de tre interaktionsfærer 47

3. Tillid og anerkendelse i klasserummet 49
Klasserummets fire K’er 49
   Skole- og klassekultur(er) 50
   Skolen som kontekst 54
   Kontakt i skolen 56
   Skolens metaKontrakt(er) 59
Spørgsmål til parvis eller gruppevis drøftelse – 1. del 61
Hvis du vil læse mere i forlængelse af 1. del 62

2. del

4. Autoritet og autoritetsformer 65
Professionel autoritet 65
Autoritet – historiske nedslag 66
Autoritetsbegrebet – i dag 68
Tre autoritetsformer 69
   Den traditionelle autoritet 70
   Den karismatiske autoritet 71
   Den professionelle autoritet 72

5. Professions- og relationsetik 75
Dømmekraft 75
Etik og moral 76
   Nogle centrale etiske teorier 77
   Uddybende om relationsetik 79
Professionel dømmekraft 81
   Erfaringer i handling 82
   Dømmekraft i tre dimensioner 84
   En etisk refleksionsmodel 86

6. Tillids- og anerkendelsesbaseret relationsarbejde 91
Autoritativ klasseledelse 91
Professionelt nærvær og empati 93
Skolens samfundsmæssige funktion 94
Treenigheden lærer-indhold-elev 95
   Lærer-elev-relationens dimensioner 97
   Lærerne og elevernes gensidige positionering 100
Pædagogisk lederskab i klasserummet 102
   Et historisk nedslag 103
   Autoritativt pædagogisk lederskab 104
   Situationsbestemt pædagogisk lederskab 108

7. Dialogbaseret undervisning 113
Dialogisk autoritet 113
Monologiske og dialogiske kommunikationsformer 115
Et dialogisk klasserum 117
   Flerstemmighed 118
   Atmosfære 119
Rummelige interaktions- og kommunikationsmønstre 120
   Fokuseret opmærksomhed 122
   Åbenhed og lydhørhed 122
   Velvillig fortolkning 123
Dialogisk lederskab 124
Spørgsmål til parvis eller gruppevis drøftelse – 2. del 125
Hvis du vil læse mere i forlængelse af 2. del 125

Afslutning – udblik 127
Læreren (og andre elever) som model 127
Tak 129

Bogens figurer – en oversigt 131

Litteraturliste 133

Bilag 145

Indeks 151


Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk