Tekster og kommunikation i socialt arbejde

Gennem de seneste årtier er krav om skriftlige kompetencer blevet stadigt mere påtrængende for især socialrådgivere, men også pædagoger, lærere, sundhedsplejersker og andre fagprofessionelle. Der er opstået nye skriftformer, nogle som et resultat af ny lovgivning og krav om dokumentation i og på tværs af organisationer og sektorer, andre ud fra et ønske om øget borgerdeltagelse. Et gennemgående tema er skriftlighedens dobbelte funktion i form af dels inddragelse af borgeren og dels koordinering blandt forskellige faggrupper, som alle gerne skal kunne forstå teksters indhold og formål.

Denne bog skal styrke studerende og fagprofessionelle i at forstå, skrive og bruge tekster og dokumentation i socialt arbejde. Fokus er på teksters rolle i samarbejdet mellem den fagprofessionelle og borgeren - eller mellem forskellige fagprofessionelle. Bogens første del omhandler socialt arbejde bredt set, mens anden del af bogen beskæftiger sig med områderne børn og familie, voksne udsatte og beskæftigelse.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2022), 239 pages
    ISBN: 9788759333495
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2022), 239 pages
    ISBN: 9788759342015
    Academic Books
    266,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Indledning 11
Annemette Matthiessen

Del 1

Kapitel 1
Tekster i et teoretisk perspektiv 27
Nanna Brink Larsen

Kapitel 2
Et dokuments rejse gennem systemet 43
Matilde Høybye-Mortensen

Kapitel 3
Skriftlige samtaler som social interaktion 55
Sabine Ellung Jørgensen

Kapitel 4
Tekster på indsatsniveau – hvad er beskrevet viden i og om praksis? 83
Nanna Brink Larsen

Kapitel 5
Skriftlighedens funktionalitet og dysfunktionalitet 99
Jacob Magnussen

Del 2

Indsatsområde 1: Børn- og ungeområdet
Indledning 119

Anne Marie Villumsen

Kapitel 6
Det skriftlige arbejdes formål og funktion i sagsbehandlingen med børn, unge og familier 125
Lotte Andersen og Katrin Leicht Schnohr

Kapitel 7
Statusudtalelser på døgninstitutioner 143
Charlotte Brønsted

Indsatsområde 2: Voksenområdet
Indledning 157
Anthon Sand Jørgensen

Kapitel 8
Fra skriftlig handleplan til visuel samtaleguide 163
Runa Steenfeldt, Mads Barrett Andreasen og Rikke Malling Jensen

Kapitel 9
Når udsatte borgere skal være med. Skriftlighed og kommunikation i samskabelse
i socialt arbejde 175
Maja Müller

Indsatsområde 3: Beskæftigelsesområdet
Indledning 189

Stella Mia Sieling-Monas

Kapitel 10
Helbredsmæssige oplysninger og dokumentation af nedsat arbejdsevne 197
Anette Skals og Susanne Tang Hvistendal

Kapitel 11
Faglige skøn og dokumentation af nedsat arbejdsevne 215
Anette Skals og Susanne Tang Hvistendal

Indeks 237

 

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk