Teknologiforståelser | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

Teknologiforståelser

Filtret ind i og ud af teknologiens verden

Johannes Fibiger

Denne bog handler om teknologier og det, de gør og gør ved os. Teknologier er nemlig ikke neutrale. De er heller ikke onde eller gode i sig selv. De er noget i samspil med mennesker. Det betyder, at der i intentionalitet og interaktion er indlagt værdier, normer og måder at gøre ting på. De påvirker os, ændrer vores livsverden mærkeligt og...

Læs mere

Denne bog handler om teknologier og det, de gør og gør ved os. Teknologier er nemlig ikke neutrale. De er heller ikke onde eller gode i sig selv. De er noget i samspil med mennesker. Det betyder, at der i intentionalitet og interaktion er indlagt værdier, normer og måder at gøre ting på. De påvirker os, ændrer vores livsverden mærkeligt og umærkeligt. Det er dette aspekt, denne bog især er optaget af at filtre ud.

Bogen, som retter sig imod faget Teknologiforståelse i folkeskolen og læreruddannelsen, har et bredt udsyn og belyser mange aspekter af verden, for hele vores livsverden er filtret ind i teknologier. Der skelnes ikke imellem analoge og digitale artefakter, for vores genstande, gadgets og dimser er filtret ind i vores livsverden, i andre teknologier og infrastrukturer. Og vi er filtret ind i teknologi. Det er disse utallige hybrider og netværk, der er denne bogs primære fokus.

Bogen veksler imellem kapitler, som introducerer væsentlige begreber og tilgange - og en række cases, der konkretiserer fagets genstandsfelter og arbejdsformer. Det er ikke en hvordan-bog, snarere en hvorfor-, hvordan- og hvad-bog. Det er ikke en bog, der har alle svarene eller patent på sandheden, men som stiller spørgsmål til og udfordrer faglighederne.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2020), 
245 sider
Vejl. Pris
299,-
ISBN 9788759334805

Yderligere information

Forord - Filtret ud 8

Indledning. En ny faglighed? 12

1.0. Hvad er teknologi? 20
        Coronakrisen og kunstige intelligenser 21
        Den teknologiske acceleration 24
        Teknik eller teknologi? 27
        Heideggers hammer 29
        Teknologideterminisme 31
        Kritisk teori 32
        Fænomenologi 34
        Aktør-netværksteori 35
        Teknologi som kulturkraft 38
        Sammenfatning 40

Case 1. Robotter i undervisningen 42

2.0. Hvad er teknologiforståelse? 50
        Ahaoplevelser 51
        Konvergent og divergent tænkning 53
        Sprog og tænkning 54
        Sprog og verden 59
        Tænkning og væren 61
        Forståelse og forklaring 63
        Teknologisk literacy 65
        Sammenfatning 69

Case 2. Intentionalitetsanalyse 70

3.0. Hvad er teknologisk handleevne? 78
        Hvad er teknologisk handleevne? 79
        Hvordan fungerer en computer? 82
        Hvordan virker internettet? 84
        Datahøst og opmærksomhedsøkonomi 87
        Datasikkerhed og dannelse 91
        Sammenfatning 94

Case 3. Cambridge Analytica og valg 96

4.0. Designtænkning 102
        En tur i Bauhaus 103
        Designmodellens udspring 104
        Wicked problems 108
        Designtænkningens teori og praksis 112
        In the making 116
        Sammenfatning 119

Case 4. Hængende haver 120

5.0. Computationel tænkning 128
        Historik 129
        En bestemt måde at tænke på 131
        Algoritmer, modellering og datarepræsentation 135
        Kunstig intelligens 138
        Disruption og robotter 142

Case 5. Micro:bits og kodning for begyndere 148

6.0. Digital myndiggørelse 156
        Fra dannelse til myndiggørelse 157
        Den reciprokke designmodel 161
        Skæve algoritmer og geo-tracking 165
        Shitstorme, identitetspolitik og krænkelseskultur 167
        Dannelse og myndighed i et digitaliseret samfund 170
        Sammenfatning 172

Case 6. Mikroplast i verdenshavene 174

7.0. Didaktisk design 182
        Didaktisk design - et flertydigt begreb 183
        Ministerielle prototyper 185
        A sage on the stage or a guide on your side 188
        Abduktiv undervisning og læring 191
        Self-efficacy, sugarcoating og transfer 195
        Sammenfatning 199

Case 7. Mit didaktiske ståsted 200

8.0. Efterskrift 206

Litteraturliste 214

Oversigt over links 222

Ordforklaringer 226

Billedfortegnelse 230

Stikordsregister 238

 

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.