Kig i bogen

Tegneserier og tekstlæsning

Der er mange fordele ved at anvende tegneserier i undervisningen. De studerende er ofte begejstrede for fortællingerne, og når de arbejder med dem i undervisningen, træner de deres multimodale læsefærdigheder.

Tegneserier kan bidrage til at opnå en bedre forståelse af tekstanalytiske begreber, og en aktiv praksis med selv at lave tegneserier kan understøtte både tegneseriefortolkning og tekstanalyse.

Forfatterne tager udgangspunkt i deres egne erfaringer med at undervise med tegneserier, og de giver en række forslag til, hvordan elevernes danskfaglige kunnen og mediebevidsthed kan styrkes herigennem.

Bogen bruger kanontekster som eksempler og anvender dermed tegneserien til at åbne svært tilgængelige tekster, samtidigt med at tegneseriens mediespecifikke karakteristika bliver gennemgået.

Tegneserier og tekstlæning henvender sig til studerende og deres undervisere ved danskfaget på læreruddannelsen samt til dansklærere i grundskolen.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2015), 158 sider
    ISBN: 9788759322185
    Academic Books
    63,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

Savnet og interessant bog om at bruge tegneserier i undervisningssituationer, der dog kræver en akademisk vant læser. Bogen er forbilledlig pædagogisk opbygget, og er oplagt for en folkeskolelærer, der gerne vil ruste sig fagligt.

Carsten Güllich-Nørby i lektørudtalelse

"Tegneserier og tekstlæsning" er en god grundbog for lærere, der kan videreuddanne sig, lade sig inspirere og plukke i bogen; men man kan også tage fat i et litterært begreb og arbejde med det både i forhold til de brugte tegneserier og tekster og i forhold til andre tegneserier og tekster.

Merethe Ahner på folkeskolen.dk

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Indledning

Hvorfor tegneserier i undervisningen?  11

Forskning i tegneserier og undervisning  12

Bogens didaktiske principper  14

Læsevejledning  15

Kerneværkerne  21

Tegneseriens grundlæggende terminologi  22


Kapitel 1

Hvem handler det om, og hvordan ser der ud? om miljøbeskrivelse og personkarakteristik  23


Kapitel 2

Hvordan fortæller- vi? om fortælle-forhold  45


Kapitel 3

Hvordan sanser sproget? om fortællingers billedsprog  67


Kapitel 4

Hvordan kobler vi sproget sammen? om sprogets opbygning  87


Kapitel 5

Hvad er det for en slags tekst? om genre-forhold og kontekstualisering  109


Kapitel 6

Hvad sker der, når formen brydes? om fortællingers brudflader  131


Kommenteret litteraturliste  150

Litteratur  153

Indeks  157

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Christine Ploug Lindberg på cpl@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik