Kig i bogen

Tag ansvar!

Journalistisk etik i en ny medieorden

Medieteknologiske kvantespring har vendt op og ned på vores medievirkelighed. AI og misinformation er efterhånden blevet dagligkost, og alle og enhver kan blande sig i den offentlige debat via sociale medieplatforme, imens usynlige algoritmer styrer borgernes adgang til viden, information og synspunkter. De nye medier er på overfladen gratis, men betales med brugernes personlige oplysninger, høstet og solgt af skrupelløse techgiganter.

Alt dette sætter journalistisk etik og medieansvar under pres – og til debat. Derfor denne bog fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor ledelse, undervisere, forskere og studerende har bidraget til en broget buket af debatartikler, der sætter medieansvaret under lup: Hvem har det journalistiske ansvar, når borgere er blevet redaktører på deres egne nyhedsflow? Hvem stiller hatespeech og shitstorme på SoMe nye krav til mediers hensyn til kilder? Og klæder uddannelser fremtidens journalister tilstrækkeligt på til den nye medieorden? Disse spørgsmål, og mange flere, bliver debatteret i bogen.

Bogen skal også bidrage til den brede debat, som kommer i forbindelse med Medieansvarsudvalgets anbefalinger, der udkommer i efteråret 2024.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2024), 168 pages
    ISBN: 9788775720316
    Studiepris
    130,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2024), 168 pages
    ISBN: 9788775720323
    Studiepris
    131,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

Forord: Dem, man kan regne med 7
Tine Johansen

Om denne bog 9
Roger Buch og Thomas Pallesen

1. Vi rister som en grillkylling mellem Kina og Silicon Valley 13
Lea Korsgaard

2. Professionsetik og uddannelse 21
Julie Sommerlund og Jens Grund

3. Er det et etisk krav at rydde fladen for klimaet? 27
Eva Beyer Paulsen og Sofie Willert Palsgaard-Jensen

4. Vi skal kunne tro på det, vi ser 39
Søren Pagter

5. Kunstig intelligens kræver gennemsigtighed 49
Peder Hammerskov

6. Etiske udfordringer, når journalisten bruger ekspertkilder 59
Kresten Roland Johansen

7. Etik i data- og robotjournalistik: Fejlenes herre 69
Nils Mulvad

8. Ingen magt uden ansvar 77
Elisa Norgaard Mortensen

9. På tinge eller på internettet 85
Thomas Pallesen

10. Hvordan holder man drukkenbolte, influencere og andre lastefulde i ørerne? 97
Thomas Pallesen

11. Journalistikken har brug for sine argeste kritikere 109
Ejvind Hansen

12. Beskyttelse af whistleblowere mod retssager og fyringer 117
Oluf Jørgensen

13. Sætter SoMe kilderne under pres? 125
Mette Mørk

14. Kildebeskyttelse 133
Oluf Jørgensen

15. Medieetik til gavn for demokratiet 141
Flemming Svith

16. På vej mod en interaktionsetik 149
Ejvind Hansen

17. Mere og mindre: Den digitale informations eksplosion truer journalistikkens troværdighed 157
Hans-Henrik Holm og Kevin Williams

 

Pensumeksemplarer ikke til rådighed

Det er ikke muligt at anmode om pensumeksemplarer af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk