Forord
Praktiske ledelsesrefleksioner 9
Kapitel 1: Den agile skole. Om strategisk kvalitetsledelse i skolen 11
Anne Hørsted & Claus Nygaard
SEKTION 1
Forandringsledelse i skolen
Kapitel 2: Strategisk forandringsledelse i folkeskolen 27
Claus Nygaard & Steffen Löfvall
Kapitel 3: Brobygning mellem dagtilbud og skole 43
Lars Hansen, Dorte Næsborg & Nils Møller
Kapitel 4: Strategisk pædagogisk ledelse af klubber i en reformtid 61
Ole Skjalm, Søren Klein, Anni Vilsgaard, Steen Egedal Nielsen & Bodil Jakobsen
SEKTION 2
Anerkendende ledelse i skolen
Kapitel 5: Anerkendende ledelse og appreciative inquiry-metoden som mulige veje frem i en reformtid i skolen 81
Anne Hørsted & Claus Nygaard
Kapitel 6: Skoleledelse i klasserummet 95
Lia Sandfeld, John Larsen & Steven Walsh
Kapitel 7: Netværk vi samskaber fremtidens skole gennem anerkendende ledelse 103
Thomas Dvinge Baun, Bettina Kallenbach, Allan S. Jensen, Henrik Hallig, Gitte H. Kjærsgaard, Rene Nielsen & Tina Ellekjær
Kapitel 8: Anerkendende ledelse og forpligtende fællesskaber i skole-hjem-samarbejdet 117
Brian Stougaard
Kapitel 9: Anerkendende forandringsledelse med elevens læring som fokuspunkt 125
Henrik Meyer, Poul Kjær Sørensen & Lars Høj Johansen
SEKTION 3
Narrativ ledelse i skolen
Kapitel 10: Narrativ ledelse i skolesektoren 135
Claus Nygaard & Hanne Fredslund
Kapitel 11: Når ledelse på afstand bliver til nærhed i ledelse. Narrativer til samskabelse 151
Tine Nord Raahauge
Kapitel 12: Narrativ ledelse i kompetencecenteret 163
Benjamin Ejlertsen, Charlotte Wiinberg Søfeldt, Jens Løhndorf, Lars Frost Jensen, Irene Christensen, Rikke de Lasson Fabrin & Morten Theiss Westermann
Kapitel 13: Identitetsskabende samtaler og forandringsledelse i en forandringstid 175
Martin Meier, Caroline Hye & Malene Wendelboe
SEKTION 4
Strategisk samskabelse i skolen
Kapitel 14: Samskabelse som aktionsforskningsmetode i skolen 185
Claus Nygaard & Steffen Löfvall
Kapitel 15: Fra samarbejde til samskabelse i brobygningen mellem dagtilbud og skole 195
Pia Haugaard & Lise Raagaard
Kapitel 16: Strategisk ledelse af læringsfælleskaber gennem samskabelse 203
Marianne Sørensen, Peter Brandt, Britta Thomsen, Søren Ranthe, Poul Erik Gudiksen & Lisbeth Bergstedt
Kapitel 17: Strategisk forandringsledelse på Vemmelev Skole og SFO via samskabelse som aktionsforskningsmetode 221
Rikke Sørensen, Jette Würtz & Peder Helveg
Kapitel 18: Visionerne for samskabelse af en succesfuld kommunal ungeindsats i Slagelse Kommune 233
Jes Lenhard Hansen, Hanne Birgitte Mejlstrøm, Henning Rasmussen, Jens Christian Holm, Jacob Mortensen & Kim Stendorf
Kapitel 19: Samskabelse af et fælles læringssyn på 0-18-årsområdet 243
Trine Siggaard Rose, Anne-Gitte Frøslev & Rikke Maja Kromann
Kapitel 20: Samskabelse som udviklingsstrategi 253
Bo Clausen, Helle Birkvad Rasmussen, Anette Holm Larsen, Bent Borup Jakobsen & Erik Bo Jacobsen
Kapitel 21: Strategisk ledelse af målstyret undervisning gennem samskabelse 267
Jeanett Skov, Helle Guillaume Jensen, Christie Beckmann & Jørgen Elsborg
Kapitel 22: Fra samarbejde til samskabelse: brobygning mellem børnehaver og skole 281
Lene Andersen, Ellen Randi Larsen, Vicky Daugaard Mortensen & Charlotte Paulsen
Kapitel 23: Nyt liv til virksomhedsaftalerne gennem samskabelse 295
Dorthe Christiansen & Per Kensø