Bogcover til Strategi, ledelse og intuition
Kig i bogen

Strategi, ledelse og intuition

Strategi, ledelse og intuition præsenterer, hvordan kriser ofte består af tre perioder, der på hver sin måde stiller krav til, hvordan man som leder kan bruge virksomhedens strategi og værdier som et kompas til at sikre, at virksomheden klarer sig bedst muligt igennem.

  • BOOM: Den første periode er en tilstand af chok, hvor overlevelse, sikring af likviditet og kriseledelse spiller en central rolle.
  • DOOM: Den næste periode er en oplevelse af dommedagslignende usikkerhed, hvor kriseledelse kombineres med mere strategiske refleksioner, og krisen også bruges som en mulighed for at udvikle sig mere resilient.
  • BLOOM: Den sidste periode tager form som en mere transformativ og refleksiv proces, hvor nye veje og muligheder udfolder sig.

Strategi, ledelse og intuition rummer en række unikke indblik, der kommer helt tæt på, hvordan ledere agerer strategisk, når verden på skelsættende vis ændrer sig. Kom med bag lukkede døre hos en række virksomheder i tøj- og tekstil-branchen undervejs i de kriser, der opstod i kølvandet på pandemien, der ramte verden i 2020. Bogen præsenterer både konkrete og teoretiske bud på, hvordan blandt andet digitale transformationer og bæredygtighed blev forstået og håndteret på tværs af de 20 deltagende virksomheder.

Strategi, ledelse og intuition er skrevet på baggrund af interviews med 20 administrerende direktører i mode- og tekstilindustrien i begyndelsen, midten og ved udgangen af pandemien. Ledernes strategiske refleksioner og handlinger giver indblik i, hvordan man bedriver strategisk ledelse, når en virksomhed pludselig står over for en strøm af uforudsigelighed.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2023), 260 sider
    ISBN: 9788759340097
    Academic Books
    308,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2023), 260 sider
    ISBN: 9788759342701
    Academic Books
    265,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

⭐⭐⭐⭐⭐ - Inside Forsikring

Indholdsfortegnelse

Forord 9

Indledning 13
   Lessons learned og key findings 13
   Konteksten er vigtig 14
   Boom, doom og bloom 17

1. Strategisk intuition, når verdensuret bliver sat i stå 19
   En mere refleksiv tilgang til strategi 21
   Mode som tidsspejling 29
   Metode og bogens struktur 32

2. Kriseledelse og det nye normal 39
   Når kriseledelse og mere ordinær strategisk ledelse fusionerer 39
   Resilient strategisk praksis 42
   Refleksiv strategisk praksis 50

3. Fundamenter og nye veje – Rabens Saloner, ARKK Copenhagen og GripGrab 53
   Sammenhæng mellem et kort og et langt perspektiv på strategi 56
   De selvopfyldende profetier og jernburene 59
   Af med plastret og back to basics 62
   Balancen mellem at udforske det nye og udnytte det kendte 67

4. Boom, doom og bloom – krisens tre bølger 81
   Boom, doom og bloom 81
   Boom og den første choktilstand 84
   Doom og de første bevægelser mod en tilpasningsfase 90
   Bloom og hvinene fra rutsjebaneturen 98

5. Resonans og jagten på tom omsætning – DK Company 109
   Generiske strategier 110
   Boom – fanget i en dødsspiral 114
   Doom – vi kan ikke tåle ikke at være fit 117
   Bloom – en gave pakket ind i grimt papir og en læreproces 120
   En mere resonant strategi som vejen videre 122

6. Med værdierne som kompas – Pernille Corydon 125
   Værdien af slack resources 125
   Mere end at sælge smykker  131
   Værdierne som en god rettesnor 137

7. Fakta og følelser 141
   En god krisestrategi handler om at udfordre status quo 141
   Fire forskellige krisestrategier 144
   De fire krisestrategier og de 20 virksomheder 148

8. En verden i opbrud – Georg Jensen Damask og Nielsen’s 167
   Strategiske processer er læreprocesser 169
   De mekaniske og organiske træk skal smelte sammen 174

9. Bæredygtighed og digitalisering 185
   Udfordringerne for mode- og tekstilindustrien 186
   Den bæredygtige omstilling inden for fast fashion  188
   Erfaringerne med bæredygtighed hos de danske SMV’er 191
   Klimaregnskaber som et skridt på vejen 193
   De fire forskellige bæredygtige dimensioner 197
   Cash is king but data is God 208

10. Bæredygtig strategisk ledelse – Claire Group 217
   En model for cirkulær økonomisk tænkning 218

11. Rezoom og resume 235
   Bæredygtighed og digitalisering er ikke til at komme udenom 236
   Opposites attract 238
   Evnen til at skabe et matrix af måske’er 240
   Når kriser er en del af den nye normale strategiske ledelse 241

Virksomhedspræsentationer 245

Referencer 251

Indeks 259

 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Fagredaktøren er Lone Fredensborg

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik