Content section
Sproglig evaluering i skoler og daginstitutioner
Køb bogen
Yderligere information
Forord 7
Introduktion 9
Hvorfor denne bog? 9
Betegnelser og begreber 12
Bogens opbygning og indhold 14
1. Den sproglige
evalueringsbølge 17
Sproglig evaluering som sprogpolitik 17
Sproglige evalueringer gøres
videnskabelige 20
Standardisering, reliabilitet og
validitet 20
Den psykometriske målemetodes
anvendelse i det pædagogiske felt 22
Baggrunden for den sproglige
evalueringsbølge i Danmark 26
Den sproglige evalueringsbølges
kvantitative og kvalitative dimensioner 29
2. Transformationsprocesser
i den sproglige evalueringskultur i daginstitutioner og skoler 35
Transformationsprocesser inden for
daginstitutionsområdet 36
Det specialpædagogiske fokus 36
Det tosprogede fokus 38
Det læseorienterede fokus 42
Transformationsprocesser i skolen 47
3. Konstruktionen af
evalueringen 51
Item, svarformat og resultatopgørelse 51
Progression og sprogforståelse 53
Norm- og kriterierelaterede sproglige
evalueringer 58
Normudvikling 60
Til- og fravalg i relation til
normudvikling 61
Et begrebsmæssigt appendiks 63
4. Konstruktionen af
sproglig dygtighed i daginstitutioner 65
Konstruktionen af dygtighed med
Sprogvurderingsmateriale til 3-årige 66
Konstruktion af sproglig dygtighed
med TRAS 74
Sammenligning af de sproglige
evalueringsmaterialer 83
Diskussion og perspektivering 86
5. Konstruktionen af
sproglig dygtighed i skolen 89
Mødet mellem de "klassiske"
sproglige evalueringer og de nationale test 90
Konkurrerende konstruktioner af
dygtighed 96
Testens forberedelse og gennemførelse
97
Formidling af testresultater 101
Validitet og anvendelighed 101
Konstruktioner af dygtighed og
flersprogede elever 103
Diskussion og perspektivering 106
6. Den sproglige evalueringsbølge
- konklusion og diskussion 111
Ti års transformationsprocesser i
skoler og daginstitutioner 112
Problemstillinger i den sproglige
evalueringskultur 114
Kriterie- og normrelatering 114
Validitet 115
Kategoriseringer og tal som grundlag
for pædagogisk vejledning 117
Forventninger til effekten af
sproglige evalueringer 118
Reaktioner på den sproglige
evalueringsbølge 120
Etiske dimensioner i sproglige
evalueringer 126
Vejen frem 131
Litteratur 137
Stikord 149
Lignende udgivelser
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk.