Bogcover til Som ringe i vandet
Kig i bogen

Som ringe i vandet

Strategisk PR og omdømme i en forandret medievirkelighed

Digitale kanaler, sociale medier og mobile platforme har forandret medievirkeligheden markant. Det har ændret vores medievaner, magtbalancen mellem traditionelle, journalistiske medier og nye medier, og det udfordrer virksomheders kommunikation med deres omverden.

For hvordan kan man arbejde målrettet med sit omdømme i en stadigt mere fragmenteret virkelighed, hvor grænserne mellem forskellige kommunikationsdiscipliner flyder ud, og hvor hastigheden hele tiden synes at blive øget?

Som ringe i vandet præsenterer en samlet model for arbejdet med strategisk PR og omdømme. Modellen PR-huset er forankret i teori og metode, men samtidig baseret på forfatterens praktiske erfaring.

Bogen giver således både en grundlæggende introduktion til PR og en lang række konkrete værktøjer, der kan skabe resultater i praksis. Og svar på, hvad der er forandret i arbejdet med PR, og hvilke klassiske dyder der stadig har værdi.


Videoer til bogen

Om forfatteren

Peter Jepsen er selvstændig kommunikationsrådgiver i Jepsen+ og ekstern lektor på CBS, hvor han underviser i kommunikation i praksis.

Han er uddannet cand.comm. og har 20 års erfaring med professionel kommunikation som rådgiver på forskellige kommunikationsbureauer og som kommunikationschef i PensionDanmark.

Han har desuden 10 års erfaring som leder og har i den forbindelse arbejdet med kommunikation i et ledelsesperspektiv.

Læs mere på: www.jepsenplus.dk  

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2018), 282 sider
    ISBN: 9788759329801
    Academic Books
    300,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2018), 282 sider
    ISBN: 9788759332375
    Academic Books
    252,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

Den ser ud til at passe næsten perfekt til mit fag (Strategisk kommunikation og sociale medier). Den dækker stort set det, som jeg vil igennem med de studerende inden for området. - Merete Nilsson Koch, lektor, Danmarks medie og journalisthøjskole

Bogen er perfekt til bachelorstuderende inden for kommunikation, markedsføring og journalistisk. Den trækker på en række klassiske teorier og sætter dem i kontekst til den nye medievirkelighed. Fx hvordan Snapchat kan bruges i PR. Det er interessant og meget lidt besøgt af de klassiske lærebøger.

Bogen har desuden en række praktiske eksempler og anvendelige modeller/huskeregler, der gør den relevant for konsulenter og praktikere inden for disciplinen. - Studerende, Brand and Communication Management, oktober 2018

"Den ser ud til at passe næsten perfekt til mit fag. Den dækker stort set det, som jeg vil igennem med de studerende inden for området" - Merete Nilsson Koch, Danmarks medie og journalisthøjskole.

Medier


Bogen er som skabt til undervisningsbrug. Den er en rigtig god grundbog, der kommer hele vejen rundt om pr. En fin, fin bog for unge kommunikationsfolk og også for garvede journalister, som har opdaget, at der er penge at tjene i kommunikation og gerne vil lære mere om pr. - Ulla Bechsgaard, Journalisten

Indholdsfortegnelse

Forord 9
Bogens baggrund 9
Hvorfor netop denne bog? 10
Hvem er bogen henvendt til? 11
Kort om bogens opbygning 11
Hvis du vil vide mere 13
Tak 13

Kapitel 1 · Introduktion til moderne PR 16
Fra propaganda til dialog 17
Den helt korte historie om moderne PR 17
Fire klassiske modeller i moderne PR 19
Hvad er PR i dag? 24
Relationer handler om både interne og eksterne stakeholdere 26
Omverden og offentlighed 27
Omdømme, legitimitet og troværdighed 30
Etik og kritik af PR-fagets metoder 33
PR-huset 33

Kapitel 2 · Det interne fundament for PR-arbejdet 40
Velkommen. Her hos os plejer vi at 41
Forretning og ejere follow the money 42
Mission, vision og værdier 49
Kultur og organisation 55
Historie 60
Case: Karolines Køkken
    Når en fødselsdag bliver til en fortælling 62

Kapitel 3 · Den eksterne ramme for PR-arbejdet 66
Ingen virksomhed er en isoleret ø 67
Lovgivning og regler 68
Marked, branche og konkurrenter 74
Case: Santander
    Succesfuld entré på nyt marked 78 Samfund, tendenser og arenaer 84

Kapitel 4 · PR-værktøjskassens grundelementer 92
Introduktion til grundelementerne i PR-værktøjskassen 93
Første grundelement: Analyse og strategi 98
Andet grundelement: Budskaber og fortælling 137
Tredje grundelement: Aktiviteter og plan 152
Fjerde grundelement: Indhold og eksekvering 171
Case: Arla
    Verdens første økologiske ko på Twitter 196 Femte grundelement: Måling og evaluering 202
Case: Digitaliseringsstyrelsen
    Effektiv og prisvindende kampagne for Digital Post 209

Kapitel 5 · PR-discipliner og relaterede discipliner 212
Tre centrale PR-discipliner og to beslægtede discipliner 213
Stakeholder management 215
Issues management, herunder framing og priming 220
Krisekommunikation 225
Case: Uber
    Kørt over af egen succes 234
Public affairs 237
Investor relations 240

Kapitel 6 · Organisering af PR-arbejdet og nye kompetencer 244
Når strategi og planer skal blive til handling og resultater 245
Organisering af PR-arbejdet excellence-teorien 245
Øget sammenhæng mellem intern og ekstern kommunikation 248
Kommunikationsafdelingens forandrede rolle 249
PR-rådgiveren rolle, kompetencer og hverdag 251
Gode råd til samarbejde med eksterne partnere, fx bureauer 254
Efterskrift: Gamle dyder og nye sandheder 259
Ti gamle PR-dyder, der aldrig går af mode 259
Ti nye sandheder, der er kommet for at blive 261

Litteraturliste 265

Internetkilder 275

Stikordsregister 279

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik