Bogcover til Sociale medier
Kig i bogen

Sociale medier

Sociale medier har fået en enorm indflydelse på det moderne menneske og samfund - i hverdagen, i familien, i skolen, på arbejdspladsen og i det politiske liv, samt hvad angår forbruget af nyheder.

I SOCIALE MEDIER præsenterer Jakob Linaa Jensen og Jesper Tække en både historisk, sammenhængende og bred analyse af sociale mediers gennemsyring af samfund og menneskeliv. I et lettilgængeligt sprog, men med forskningsmæssigt belæg, viser de, hvordan mennesker og samfund ændrer sig i takt med de sociale mediers indtog.

SOCIALE MEDIER kan læses af enhver med interesse for dagens samfund, men kan også bruges på en bred vifte af uddannelser. Alle kapitler er introduktioner til deres emner og rummer forslag til uddybende litteratur.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. udgave (2018), 186 sider
    ISBN: 9788759330029
    Academic Books
    200,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2018), 186 sider
    ISBN: 9788759331415
    Academic Books
    174,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

"Det var en fornøjelse af læse den. Et par af mine studerende har også læst den - deres vurdering er, at den giver en indsigt, de ikke kan finde andre steder. Bogen bidrager til en forståelse af genren, sociale mediers historie - men også til en teknologiforståelse, der bidrager til et kritisk blik. Vores studerende arbejder med analyser af kommunikationsprodukter og her er den rigtig god. Jeg vil vurdere at her bogen kan anvendes, den er let tilgængelig og hurtig læst." - Ulla Konnerup, lektor, Aalborg Universitet, Institut for kommunikation og psykologi

Medier

"Bogen tager ikke blot et historisk og samfundsvidenskabeligt udgangspunkt, men orienterer sig også efter, hvad sociale medier betyder for vores identitetsdannelse, selvforståelse og sociale relationer. Ligeledes beskriver bogen, hvad de sociale medier og brugen af dem betyder for nyhedsformidling, samfundsmæssig diskussion og journalistik og dermed vilkårene for politik og demokrati. Bogen belyser også, hvilken betydning det har for læring og uddannelse, at nyheder og informationer spredes på de sociale medier.

Den kan bruges som en formidlende lærebog, der oplyser og uddyber forståelsen af sociale medier, og forfatterne ønsker at bidrage til refleksion og eftertanke hos læseren. Bogen kan blandt andet bruges som udgangspunkt for faglige projekter på gymnasiale uddannelser og bachelor- og professionsbacheloruddannelser inden for samfund, sundhed og pædagogik."

- Nationalt Videncenter for Læsning

Indholdsfortegnelse

Indledning 9

KAPITEL 1
Sociale medier i historisk rids 13
   Sociale medier 14
   Sociale medier gennem historien 16
   Mediers udbredelse og domesticering 20
   Medier som et tveægget sværd 22
   Sociale medier og digitale sociale medier 24
   Forslag til videre læsning 25

KAPITEL 2
Digitale sociale medier 27
   Digitale sociale medier de første år 29
   De senere digitale sociale medier fra fællesskaber til netværk 32
   Den engelsksprogede dominans og de andre 36
   Fra pull til push 37
   Et katalog over digitale sociale medier 38
   Definitioner af sociale medier 41
   Forslag til videre læsning 42

KAPITEL 3
Online kommunikation vs. offline kommunikation 45
   Kroppens funktioner i kommunikation 45
   Emotikoner og emojis 47
   Kollapset mellem online og offline 50
   Forslag til videre læsning 54

KAPITEL 4
Social identitet 57
   Medier og identitet 57
   Digitale medier og identitet 59
   Netværk, fællesskab og identitet 62
   De sociale mediers nye situationer og identitet 65
   Sammenhængende social adfærd 67
   De unge og det skrøbelige identitetsprojekt 71
   Forslag til videre læsning 73

KAPITEL 5
Risici 75
   Mobning 75
   Afhængighed 77
   Digitale fotografier 80
   Forslag til videre læsning 87

KAPITEL 6
Digitale sociale medier private eller offentlige? 89

   Offentligt og privat 90
   Privat og offentligt til forhandling 92
   At navigere i tvetydige sociale situationer 95
   At tilpasse indhold mindste fællesnævner og tavshedsspiralen 96
   Privathed afhænger af relationer som bliver mere og mere tvetydige 99
   Overvågning, undervågning, sammenvågning 99
   Forslag til videre læsning 104

KAPITEL 7
Deling på internettet 107
   Kommunikation en til en vs. mange til mange 107
   Facebook som metamedie 110
   Twitter det decentrale nyhedsmedie 111
   Det virale berømtheder og kampen om opmærksomhed 113
   Spredning og stickiness 116
   Delingens tidsalder 119
   Forslag til videre læsning 120

KAPITEL 8
Kognition, undervisning og læring 121
   Første fase: Distraktion, afhængighed og multitasking 123
   Anden fase: De sociale medier tages i brug 126
   Tredje fase: Undervisningen inddrager omverdenen og bliver tidssvarende 128
   Undervisning og det nye mediesamfund 131
   Forslag til videre læsning 132

KAPITEL 9
Organisationer og virksomheder 133
   Fordele ved intern brug af sociale medier 134
   Fordele ved ekstern brug af sociale medier 136
   Barrierer og problemer 138
   Hvad kan organisationerne gøre? 142
   Forslag til videre læsning 143

KAPITEL 10
Nyheder og journalistik 147
   Nyheder er ikke nyt 147
   Mellemmændenes død og borgerjournalistikkens indtog 150
   Sociale medier og journalister 152
   Hvad hitter på de sociale medier? Nyhedsværdighed resultater fra danske undersøgelser 155
   Borgernes indtog i nyhedskredsløbet? 157
   Social nyhedsdeling fra en søgekultur til en filterkultur 158
   De sociale medier og journalistikkens fremtid 160
   Forslag til videre læsning 162

KAPITEL 11
Digitale sociale medier og politik 165

   Nye medier og det politiske 165
   Sociale medier og aktivisme 169
   Valg og sociale medier 172
   Sociale medier og politisk dialog 177
   Hvem deltager egentlig på de sociale medier? 178
   Sociale mediers politiske potentiale 179
   Forslag til videre læsning 180

Indeks 183

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik