Forord 9
Indledning 11
Af Kristine Bagge Kousholt, John Benedicto Krejsler og Morten Nissen
Motivation i nyere skandinavisk litteratur 11
Bogens fokus 16
Bogens kapitler 16
Referencer 19
Kapitel 1. At skulle ville. Om at re-artikulere motivationsbegreber og motivationsarbejde 21
Af Kristine Bagge Kousholt, John Benedicto Krejsler og Morten Nissen
Ledelse og selvledelse 22
Pragmatisk viden 24
Fra kritik til re-artikulation 27
Refleksiv pluralisme og transdisciplinaritet 29
Teknologier 32
Subjektivitet 34
Rødder, tendenser og overskridelser 35
Referencer 38
Kapitel 2. Alt, hvad jeg selv behøver, er en lille smule motivation. Eksperimenter med diffraktion 43
Af Dorthe Staunæs, Sverre Raffnsøe og Morten Nissen
Motivation - genealogisk set 47
En postpsykologisk artikulation 53
En affirmativ kritik af motivationsarbejde 63
Referencer 66
Kapitel 3. Du rykker dig, når du bliver udfordret. Følelses- og motivationsarbejde som strategi for forandringsprocesser 69
Af Dorethe Bjergkilde
Ressourcepersonernes kontekstuelle forandringsarbejde 70
Konceptualisering af et procesperspektiv 73
Iscenesættelsen af liminale processer - ny praksis og nyt professionelt selvforhold 75
Konklusion 86
Referencer 87
Kapitel 4. Testtagningsmotivation som myte. At skulle ville det, man skal, så det virker 91
Af Kristine Bagge Kousholt
Præsentation af en dansk case om testtagningsmotivation 92
Præsentation af teori og empiri 97
(Mangel på) testtagningsmotivation som isoleringsøvelse 99
Mytebegrebet i analytisk anvendelse 102
Diskuterende konklusion 117
Referencer 120
Kapitel 5. 'Den store simulation', evalueringsfeber og motivationseffekter. Baudrillard-refleksioner over drive i dansk og transnational skolepolitik 125
Af John Benedicto Krejsler
Evalueringsfeberen og optimeringsdrømmen 126
Simulationens translation til skolepolitik 133
Et simulakrum, en apori og en dom til indadvoksende fedme? eller er der en vej ud? 141
Referencer 145
Kapitel 6. Komme først eller være god? Konkurrence som prekær motivation for læring 149
Af Søren Christensen og Hanne Knudsen
Konkurrence som iagttagelsesform 151
At efterligne og overgå: emulation som motivationsform i pædagogikken 153
Konkurrence i nutidens klasseværelser: CampMat som case 157
Individualiserede læringsmål og maksimeret læring 167
Konklusion: konkurrencelogikker ad bagvejen 169
Referencer 171
Kapitel 7. Motivationsgæld og unge arbejdsløse 173
Af Sabina Pultz
Historisk blik på motivationsarbejdet i dagpengesystemet: en policy-analyse 174
Motivation og arbejdsløshed: fra et økonomisk til et psykologisk begreb 177
Motivation genartikuleret: kapitlets teoretiske greb 179
Motivationsarbejdet i systemet: magtteknologianalyse 181
Motivationsarbejdet fra de lediges perspektiv: selvteknologianalyse 186
Diskuterende konklusion 191
Referencer 195
Kapitel 8. Mere end en motiverende samtale. Eksperimenter med motiverende æstetik 201
Af Morten Nissen, Sverre Raffnsøe og Dorthe Staunæs
Vaner og vilje 203
Æstetisk Dokumentation i U-turn 206
Etiske og æstetiske regimer for kunstnerisk fremstilling 208
Statuen: viljens frisættelse og gendannelse 213
Det dissensuelle fællesskab 218
Konklusion: motivdannelse i det æstetiske regime 221
Referencer 224
Bogens forfattere 229
Indeks 231