Hvordan kan du som lærer styrke dine elever i arbejdet med at skrive gode tekster? Hvordan kan du differentiere din undervisning i skriftlig fremstilling? Hvordan kan du vejlede og bedømme dine elever i deres arbejde med forskellige genrer?
Skriftlig dansk før prøven giver læreren konkrete forslag til, hvordan man kan undervise med fokus på genrer og med brug af afgangsprøveopgaver.
For hver opgave er der opstillet faglige mål, forslag til, hvordan læreren kan vejlede eleverne i skriveprocessen, og kriterier for vurdering af elevernes færdige tekster. Det overordnede mål med den undervisning, der er forslag til, er, at eleverne får indsigt i, hvad der karakteriserer forskellige genrer, og udvikler deres færdighed i at skrive tekster med fokus og tydelig hensigt det, de skal bruge, når de ved slutningen af 9. klasse går op til folkeskolens afgangsprøve i skriftlig fremstilling.
Skriftlig dansk før prøven sigter mod 7.-9. klasse. Materialet kan bruges fleksibelt, sådan at det kan være forskelligt, hvilke opgaveark eleverne bruger, og hvor selvstændigt de bruger elevvejledningen.
Lærervejledningen giver forslag til, hvordan læreren kan tilrettelægge undervisningsforløb med de enkelte opgaver, og konkrete bud på, hvordan læreren kan give differentieret vejledning.