Bogcover til Semantisk søgning og søgemaskineoptimering
Kig i bogen

Semantisk søgning og søgemaskineoptimering

Om Google-søgetjenester, schema.org og det semantiske web

Hvordan ser, kategoriserer og præsenterer en søgemaskine som Google verden? Hvordan får man den til at "forstå", hvad ens website og websider drejer sig om? Og kan man få adgang til dens viden om verden, og i givet fald hvordan?

Med centrale spørgsmål som disse giver Semantisk søgning og søgemaskineoptimering et indblik i den udvikling, søgemaskiner som Google gennemgår i disse år.

Fra at være et it-værktøj til at finde relevante sider på nettet er især Google ved at udvikle sig til en "svaremaskine", der stiller oplysninger til rådighed om alt lige fra den danske kongerække til film i den lokale biograf. Under overskriften from strings to things ændrer fokus sig fra søgestrenge til ting i den virkelige verden.

Bogens to hoveddele indeholder:

  • En generel beskrivelse af Google som semantisk søgemaskine og vidensressource, herunder grundlæggende begreber, idéer og principper.
  • En praktisk skitsering af hvordan man med semantisk søgemaskineoptimering konkret kan stille oplysninger på sine websider til rådighed for Googles søgetjenester og andet software via nyere webteknologier og -standarder (især systematikken schema.org).

Bogen henvender sig til alle, der interesserer sig for søgemaskiner og søgemaskineoptimering (SEO) i bred forstand, herunder studerende på it-, biblioteks- og informationsvidenskabelige uddannelser. 

Mere materiale?

Se også bogens hjemmeside, hvor du kan finde konkrete eksempler på semantisk baserede søgemaskiner: https://sites.google.com/site/semantisksoegning/home

Og følg forfatterens blog om semantisk søgning på: https://semantiskseo.blogspot.com/ 

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2019), 125 pages
    ISBN: 9788759332184
    Academic Books
    175,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2019), 125 pages
    ISBN: 9788759333303
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

Forord 7

Introduktion 9

Del 1 · Semantisk søgning og søgemaskineoptimering

Kapitel 1
Søgning og søgemaskiner 17
Indledning 17
Søgemaskineoptimering (SEO) 21
Things, not strings - semantisk søgning og søgemaskineoptimering 23
Fra blå links til videnskort - semantiske søgeresultater i Google 29
Google Knowledge Graph - Googles vidensbase 40
Google og identifikation 45

Kapitel 2
Googles optik - schema.org 49
Schema.org - introduktion 49
Repræsentation af schema.org 54
Schema.org som metadata 56
Identifikation med schema.org/Json-LD 59
Udvidelser af schema.org 61
Schema.org i brug 64
Schema.org i Google Custom Search 66
Schema.org i data fra Google Knowledge Graph 70

Kapitel 3
Google og The Web of Data 77

Del 2 · Semantisk søgemaskineoptimering i praksis

Kapitel 4
Semantisk søgemaskineoptimering med schema.org 85
Indledning 85
Googles krav og anbefalinger 87
Semantisk opmærkning - et praktisk eksempel 88
In-page-opmærkning 90
In-line-opmærkning 104

Kapitel 5
Fra semantisk søgemaskineoptimering til linked data 111
Afsluttende bemærkninger 114

Glossar 117

Litteratur 123

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk