Stadig flere private og offentlige organisationer indfører selvstyrende team. Det kan imidlertidig være en vanskelig proces at skulle lede og omorganisere med selvstyrende team.
Både ledere og medarbejdere kan have svært ved at finde ud af, hvilke roller de skal varetage i en ny teamstruktur, og hvilke aktiviteter de skal sætte i værk for at skabe en god udvikling. Skal teamorganiseringen give bedre resultater, må både ledere og medarbejder påtage sig nye roller og en radikalt anden måde at tænke på.
Selvstyrende team giver teorier til at forstå hvad der er på spil, diskuterer hvad der kendetegner selvstyrende team, og ikke mindst hvad der adskiller de gode team fra de mindre velfungerende.
Selvstyrende team belyses som organiseringsprincip ud fra seks organisationsteoretiske perspektiver:
- Ledelse
- Læring
- Kultur
- Kommunikation
- Magt
- Konflikt.
Forfatterne præsenterer en række teorier og modeller, der kan bruges til at analysere og perspektivere praksis i og omkring selvstyrende team. Med afsæt i teoretiske analyser samt erfaringer fra praksis giver de desuden ideer til, hvilke overvejelser ledere og medarbejdere i organisationer med selvstyrende team med fordel kan gøre sig før og efter implementeringen af selvstyrende team.
Forfatterne arbejder i alle kapitlerne med to forståelsesrammer, den realistiske og den socialkonstruktionistiske. Hvor det realistiske paradigme giver redskaber til at analysere og tilrettelægge en teamstruktur, tilbyder socialkonstruktionismen en forståelse af, hvordan implementeringen af og arbejdet i selvstyrende team opleves af det enkelte teammedlem.
Selvstyrende team
- ledelse og organisering
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Fagredaktøren er Henrik SchjerningHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik