Forfatterens forord 9
Dansk forord ved Sarah Alminde og Hanne Warming 11
Læsevejledning: ordvalg og brug af tegn 13
Figuroversigt 15
DEL 1. INTRODUKTION – INDDRAGELSE AF BØRN
Introduktion 19
KAPITEL 1
Indholdet i begrebet inddragelse 21
Fra borger- og brugerinddragelse til børneinddragelse eller samskabelse 23
Inddragelse på individ- og systemniveau 24
Et indholds- og procesperspektiv 25
Konkretiseringer af begrebet inddragelse 25
Etiske overvejelser om børns inddragelse 27
Barnets tarv 29
Er inddragelse blevet et tomt plusord? 31
Barnets perspektiv versus et børneperspektiv 31
Forskning i og tilsynsvurderinger af børns inddragelse 32
Sammenfatning 34
DEL 2. REFLEKSIONER OVER ROLLEN SOM PROFESSIONEL SAMTALEPARTNER SAMT KORT INDFØRING I KOMMUNIKATIONSVIDENSKAB
KAPITEL 2
Vigtige overvejelser som professionel samtalepartner 43
Problemorienteret eller løsningsfokuseret tilgang til udfordringer? 45
Fokus på fortid, nutid eller fremtid? 50
Skabes forandringer i, mellem eller efter samtalerne? 52
Grad af refleksion, handlekraft og myndighed 53
Arbejdsalliancer 55
Ikke-vidende position 65
Parallelprocesser 66
Overføring og modoverføring 67
At blive privat for at skabe nærhed 68
Definition af begreberne konsultation, coaching, supervision, rådgivning og psykoterapi 69
Sammenfatning 72
KAPITEL 3
Gode rammer for samtaler 73
Samtalested 75
Afklaring af formålet med samtalerne 76
Støttepersoners deltagelse i samtaler 77
Loyalitetstrusler 78
Motiver for at komme til samtale 79
McLeods metaforer for samtalepositioner 82
Palo Alto-traditionens beskrivelse af samtalepositioner 84
Modstand og vægring mod at svare 84
Sammenfatning 85
KAPITEL 4
Indføring i kommunikationsteori 87
Definition af begreberne rollebestemt professionel versus personlig professionel 89
Transaktionsmodellen for kommunikation 89
Metakommunikation 90
Kongruens, inkongruens og dobbeltkommunikation 91
Kommunikationsprincipper udviklet i Marte Meo og International Child Development Programme (ICDP) 92
Nonverbal kommunikation 94
Dialogrytme 94
Spejling og affektiv afstemning 94
En sokratisk samtalestil 97
Spørgsmål, som kan fremkalde modstand og ubehag, men også forandring 97
Vendepunkter, “nu-øjeblikke” og “mødeøjeblikke” 103
Præmatur lukning af temaer 103
Mentalisering 103
Tankefælder 107
Medfølelse og sekundær traumatisering 109
Sammenfatning 110
DEL 3. BØRNS SAMTALEKOMPETENCER SAMT METODER OG VÆRKTØJER TIL SAMTALER MED BØRN
KAPITEL 5
Centrale udviklingstemaer hos børn med betydning for deres samtalekompetence 117
Et vigtigt skel i samtalekompetence ved seksårsalderen 119
Børns forståelse af ordlyd, størrelser, tid og proportioner 123
Om at lyve 124
Besvarelse af nonsensspørgsmål 128
Udpegning af uskyldige 128
Tidsforskydninger 129
Gentagelse af spørgsmål og flere samtaler om samme hændelse 130
Sondring mellem hændelser, som gentages 133
Central versus perifer information 134
Børns overoptimisme 134
Sammenfatning 135
KAPITEL 6
Forskellige spørgsmålstyper og deres virkninger 137
Spørgsmål, som inviterer til samtaler 139
Åbne spørgsmål og brug af ledetråde 139
Fokuserede spørgsmål 142
Lukkede spørgsmål 144
Multiple choice-spørgsmål 144
Ja/nej-spørgsmål 145
Ledende spørgsmål 147
Vildledende spørgsmål 147
Suggestive spørgsmål 149
Karl Tomms fire hovedtyper af spørgsmål 152
Sammenfatning 162
KAPITEL 7
Samtalemetoder 165
Facilitering 167
Parafrasering 167
Mirakelspørgsmål 170
Om at give sig selv gode råd 176
Anvendelse af eksternalisering 177
Motiverende interview 180
Forandring af socialt attributionsmønster 185
Sammenfatning 187
KAPITEL 8
Kommunikationsstøttende værktøjer 189
Brug af hjælpemidler i samtaler 191
Brug af skala 207
At gætte på underteksten i budskaberne 214
“Mind-brain scanning” 214
Sammenfatning 214
KAPITEL 9
Videoafhøringer og brug af samtaleguider 215
Europarådets regulering af videoafhøringer 217
Behov for oplæring i de specifikke metoder 217
Mange samtaleguider 217
Opbygning af samtaleguider for videoafhøringer 218
Skift mellem brug af sanser 221
For lidt brug af åbne spørgsmål 222
Hensigtsmæssig anvendelse af samtaleguider 223
Kvaliteten af en række samtaleguider 223
Forståelse af børns svar i videoafhøringer 224
Sammenfatning 225
Referencer 227
APPENDIKS
Regler om inddragelse af børn og unge 283
1. Generelt om regler om børn og unges inddragelse 283
2. Overordnede regler – grundloven, konventioner mv 284
3. Generelle forvaltningsretlige regler om medvirken i sager i den offentlige forvaltning 286
4. Familieretlige regler 287
5. Regler om foranstaltninger over for udsatte børn og unge 290
6. Regler om pasning af børn i børnehaver, fritidshjem, dagpleje mv 301
7. Regler om undervisning 302
8. Sundhedslovgivning 309
Stikordsregister 313