Kig i bogen

Samtaler med børn og unge

Inddragelse, kommunikation og metoder

Samtaler med børn og unge er en forskningsbaseret og bredt funderet grundbog om forskellige aspekter af samtaler med sårbare og udsatte børn. Bogen handler blandt andet om børn som subjekter og deres rettigheder reguleret via konventioner og lovgivning, om relationsarbejde, spørgeskemaer og de praktiske rammer for samtaler, om de konsekvenser, som traumer har for psykosocial funktionsevne og hukommelse, samt om indholdet og virkningen af arrangerede afhøringer.

I bogens tre dele besvares blandt andet følgende spørgsmål: Hvad handler inddragelse om, og hvordan sikrer professionelle, at børn og unge bliver aktører i deres eget liv? Hvordan kan professionelle fremme deres kommunikationsevner til at skabe gode samtaler med børn og unge? Hvad er kernen i og hvad skaber vendepunkter i forandringssamtaler og bearbejdningssamtaler? Hvordan skaber man en god relation til børn og unge, så fortrolighed kan vokse? Bliver børn og unge re-traumatiserede ved at tale om traumer, de har oplevet? Hvad er indholdet og effekten af afdækkende samtaler og tilrettelagte interviews med børn og unge?

Bogen er skrevet til alle fagpersoner, der kommer i kontakt med børn og unge, som er udsatte, eller som har konkrete udfordringer. Det er særligt relevant inden for studier som psykologi, (special)pædagogik og socialt arbejde, samt en række videre- og kandidatuddannelser, for eksempel psykosocialt arbejde med børn, sundhedspleje og kurser på Politiskolen.

Køb bogen

  • Bog (Hardcover)
    1. edition (2024), 314 pages
    ISBN: 9788759340806
    Academic Books
    355,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2024), 314 pages
    ISBN: 9788759344576
    Academic Books
    312,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forfatterens forord 9

Dansk forord ved Sarah Alminde og Hanne Warming 11

Læsevejledning: ordvalg og brug af tegn 13

Figuroversigt 15

DEL 1. INTRODUKTION – INDDRAGELSE AF BØRN

Introduktion 19

KAPITEL 1
Indholdet i begrebet inddragelse 21

DEL 2. REFLEKSIONER OVER ROLLEN SOM PROFESSIONEL SAMTALEPARTNER SAMT KORT INDFØRING I KOMMUNIKATIONSVIDENSKAB

KAPITEL 2
Vigtige overvejelser som professionel samtalepartner 43

KAPITEL 3
Gode rammer for samtaler 73

KAPITEL 4
Indføring i kommunikationsteori 87

DEL 3. BØRNS SAMTALEKOMPETENCER SAMT METODER OG VÆRKTØJER TIL SAMTALER MED BØRN

KAPITEL 5
Centrale udviklingstemaer hos børn med betydning for deres samtalekompetence 117

KAPITEL 6
Forskellige spørgsmålstyper og deres virkninger 137

KAPITEL 7
Samtalemetoder 165

KAPITEL 8
Kommunikationsstøttende værktøjer 189

KAPITEL 9
Videoafhøringer og brug af samtaleguider 215

Referencer 227

APPENDIKS
Regler om inddragelse af børn og unge 283

Stikordsregister 313

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk