Bogcover til Populærkultur i samfundet
Kig i bogen

Populærkultur i samfundet

Analyse af vekselvirkninger

Superheltetegneserier, tv-serier og blockbuster-film kan mere end underholde os på sofaen en søndag. De kan fungere som et spejl, der viser os tegn på de håb, drømme og forestillinger, samfundet omkring os indeholder. De kan sågar være med til at pege samfundet i nye retninger. Det sker sjældent direkte, da populærkulturen først og fremmest består af fiktion, men lærer man at knække koden, kan populærkulturen sige meget om os selv, vores historie og vores samtid.

I Populærkultur i samfundet præsenteres vekselvirkningsmodellen, der kan afsløre de mange påvirkninger, vi kan spore i populærkulturelle værker. Bogen giver både indsigt i populærkulturens udvikling og leverer redskaberne til at analysere populærkulturens vekselvirkninger med og i samfundet. Først og fremmest gør bogen det dog tydeligt, at populærkultur er meget mere end bare underholdning.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2019), 164 sider
    ISBN: 9788759334348
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2019), 164 sider
    ISBN: 9788759335703
    Academic Books
    135,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"Nu er der godt nyt, for forlaget Samfundslitteratur har netop udsendt Populærkur i samfundet analyse af vekselvirkninger, der er en veritabel gave til såvel underviseren som de elever, der gerne vil vide mere om emnet (...) en af de bedste fagbøger, undertegnede har læst længe." - Kulturkapellet

"Bogen er helt bogstaveligt talt en pageturner! Åd den i én reading! Lækker og flydende læseoplevelse. Det føltes faktisk meget lig at være til et af Dennis foredrag og det var svært ikke også at høre hans stemme mens jeg læste. En fornøjelse. Rigtig fine pointer og selvfølgelig for mig især interessant, når forfatterne arbejdede med eksemplerne. Det smagte naturligvis af mere (bogen måtte gerne have været på 400 sider for min smag), men så er der jo bare noget at glæde sig til fremover." - Merlin P. Mann, Forfatter

Indholdsfortegnelse

Introduktion 7

KAPITEL 1
Forfatteren er ikke død alligevel!
- vekselvirkningsmodellen 15
Superheltetegneserier med nuancer? 16
Meningsfællesskaber 19
Hermeneutikken som springbræt 22
Vekselvirkningsmodellen 25
Vekselvirkningsmodellen i brug 30
Afgrænsningens kunst 31

KAPITEL 2
Elfenbenstårnet og manden på gulvet
- omverdens syn på høj- og lavkultur 35
Massernes populærkultur 37
Hvorfor være fin på den? 42
Rig på penge, bekendtskaber eller kulturelle koder? 47
En varieret kost 52

KAPITEL 3
Bliver du det, du læser?
Populærkulturens effekt på modtageren 55
Den 'degenererede' kunst 58
De dumme masser og kanylemodellen 60
Korstoget mod striber og streger 65
Igen og igen og 69
Bare underholdning? 72
Effekt eller ej? 74

KAPITEL 4
Populærkulturen mod social uretfærdighed
- om skaberens kamp 77
Social uretfærdighed - hvad er det? 80
Hvem tager kampen? 83
Perspektiver og positioners betydning 88
Empatiske skabere 91
Zeitgeistens effekt på skaberens kamp 95
Kan populærkultur ikke blive for politisk? 99

KAPITEL 5
Når et værk ikke kun er ét værk
- intertekstualitetens udtryk 105
Hvad er intertekstualitet? 108
Hvordan virker det? 113
Tarantino - intertekstualitetens intellektuelle mester 118
Stranger Things - nostalgi og andre emotionelle stimuli 122
Hvad giver intertekstuelle analyser os? 129

KAPITEL 6
Form frem for indhold? Teknologiske skub 131
Teknologi og medier som determinerende faktor 135
Da skaberne smed pennen og gik til tasterne 139
Modtagernes nye tilgange 145
Konservative maskinstormere og naive teknologientusiaster 152

Litteraturliste 155

Indeks 161

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik