Content section
PBL
Problembaseret læring og projektarbejde ved de videregående uddannelser
Køb bogen
Yderligere information
INDLEDNING 9
Bogens intentioner 9
Bogens struktur 13
Læsning af bogen 15
KAPITEL 1 · HVAD ER
PROBLEMBASERET LÆRING? 17
Hvorfor PBL ved de videregående
uddannelser? 17
Overordnede principper for
problembaseret læring 20
Hvad betyder PBL konkret for dig som
studerende? 31
Afrunding 32
Spørgsmål til videre refleksion 33
KAPITEL 2 · OM PROBLEMER
OG PROBLEMFORMULERINGER 35
Problemformuleringen - projektets
første og sidste skridt 36
Afgrænsning af problemet 43
Fra problemfelt til
problemformulering 47
Problemformuleringen som projektets
kompas 48
Den gode problemformulering 50
10 skarpe om problemformuleringen 53
Afrunding 56
Spørgsmål til videre refleksion 57
KAPITEL 3 · AT PLANLÆGGE
OG ST YRE ET PBL-PROJEKT 59
Afgrænsning af problemet via mindmap 59
Mål/middeldiagram 62
Tidsplanlægning - flowdiagram 64
Backcasting 66
Arbejdsorganisering - Gantt-skema 67
Fordeling af arbejdet 72
Afrunding 76
Spørgsmål til videre refleksion 77
KAPITEL 4 · OPSTART AF
SAMARBEJDET 79
Godt begyndt - halvt fuldendt 80
Projektgruppen som organisatorisk
enhed og praksisfællesskab 81
Forventningsafklaring er første
skridt 84
Fra forventningsafstemning til
samarbejdsaftale 88
Samarbejdsaftalen med vejleder 90
Afrunding 95
Spørgsmål til videre refleksion 95
KAPITEL 5 · SAMARBEJDE -
FRA HENSIGT TIL HANDLING 97
Samarbejde som et samspil af roller 97
Om arbejdsgrupper, hyggegrupper og
dysfunktionelle grupper 101
Kommunikationen i gruppen 104
Konflikter i gruppen 109
Konflikthåndtering 112
Afrunding 118
Spørgsmål til videre refleksion 120
KAPITEL 6 · PBL OG IT 121
Hvorfor bruge IT i projektarbejdet og
hvordan? 122
Udforskning af undersøgelsesfeltet 125
Ressourcehåndtering (opbevare, gemme
og annotere) 128
Dialog 131
Samarbejde om skriveprocessen -
deling og dokumenthåndtering 134
Afrunding 138
Spørgsmål til videre refleksion 139
KAPITEL 7 · EVALUERING AF
DET PROBLEMBASEREDE ARBEJDE 141
Hvad er evaluering? 142
Om feedback i evaluering 144
Om at sætte mål og evaluere 148
Evalueringsforhold 150
Den løbende evaluering 152
Den afsluttende evaluering 156
Afrunding 160
Spørgsmål til videre refleksion 161
KAPITEL 8 · PBL I
ARBEJDSLIVET 163
PBL i et samfund i forandring 163
Afrunding 172
Spørgsmål til videre refleksion 173
FORFATTERPRÆSENTATION 175
LITTERATUR 177
INDEKS 185
Sidebar section
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel.
AnmodHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik.
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.