Pædagogisk psykologi for lærerstuderende – en grundbog giver en grundlæggende introduktion til teorier og begreber inden for pædagogisk psykologi. Bogen klæder lærerstuderende på til at analysere og reflektere over børn og unges udvikling, læring og trivsel i skolens både faglige og sociale fællesskaber.
Udgangspunktet er et udviklings- og relationsorienteret perspektiv, hvor samspillet mellem individ og omverden belyses med fokus på inklusion, mangfoldighed og deltagelsesmuligheder. Gennem pædagogisk-psykologiske problemstillinger og dilemmaer styrkes den studerendes evne til at formulere velbegrundede handlemuligheder og træffe didaktiske beslutninger, der tager højde for elevernes forskellige forudsætninger.
Bogen behandler en række centrale temaer, herunder:
- Introduktion til moderne læringsteorier
- Inklusion, eksklusion og differentiering i skolens hverdag
- Motivation, læringsmiljøer og fællesskaber
- Mobning, sociale relationer og gruppedynamikker
- Pædagogiske tilgange til mistrivsel
- Den negative sociale arvs betydning i folkeskolen
- Medikalisering, diagnoser og pædagogisk psykologi
- Magt i de pædagogiske rum
- Skolefravær set fra et pædagogisk-psykologisk perspektiv
- Pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR).
Bogen understøtter udviklingen af lærerens professionskompetence og forbereder den studerende på at kunne observere, analysere og handle i komplekse undervisnings- og samspilssituationer – med særlig vægt på at skabe inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen.
Hvert kapitel afsluttes med cases og refleksionsspørgsmål til brug i gruppearbejde og egen læring. Afslutningsvis præsenteres en række centrale begreber, nøglepersoner og videnskabsteoretiske positioner, som spiller en vigtig rolle i den pædagogiske psykologi.
KLAUS NIELSEN, cand.psych. og ph.d., er professor på Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Klaus Nielsen forsker i læring, mesterlære og frafald i skolen. Han har senest skrevet om en række fænomener, som har væsentlig betydning for det pædagogisk-psykologiske felt, bl.a. brugen af socialpædagogiske spil (2013), anerkendelse (med Annemette Bondo Lind, 2014), ADHD (med Carsten René Jørgensen, 2015) og frafald i uddannelsessystemet (2015), samt problematiseret betydningen af Hatties indflydelse på det danske uddannelsessystem (med Jacob Klitmøller, 2017).
LENE TANGGAARD, cand.psych. og ph.d., er professor i pædagogisk psykologi og leder af flere forskningsprojekter ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet. Lene Tanggaard forsker i læring, kreativitet i skole og arbejdsliv samt udvikling af kvalitative metoder. Hun har senest udgivet bogen Arbejdslivets dilemmaer (med Joel Haviv og Svend Brinkmann, 2025), Kollektiv kreativitet (2025) og Lærerige interviews (2024). Lene har været medlem af Trivselskommissionen og ekspertudvalget vedrørende fagfornyelsen i regi af Undervisningsministeriet og var i perioden 2019-2025 rektor for Designskolen Kolding.