Indledning 9
1. Hvad er pædagogisk ledelse? 15
Af Morten Ziethen, Christian Ydesen og Anne-Birgitte Nyhus Rohwedder
En skole er en u-ting 16
Kultur og styring i den danske uddannelsessektor 18
Den pædagogiske leders placering i det organisatoriske netværk 21
Oversigt over herkomsten af pædagogiske ledelsesopgaver 23
Pædagogiske ledelsesopgaver i den lokale organisation 24
Pædagogiske ledelsesopgaver initieret i den udvidede organisation 26
Sammenfatning 31
Referencer 32
2. Policy og styring – rammer for og realisering af uddannelsesaktiviteter 33
Af Morten Ziethen og Christian Ydesen
Policy 34
Styring 39
Statsraison og styringslogikker i historisk og aktuelt perspektiv 43
Sammenfatning 54
Referencer 54
3. Problembaseret læring som udgangspunkt for pædagogisk ledelse 57
Af Nikolaj Stegeager, Trine Thomsen og Helle Korsgaard
Hvad er problembaseret læring? 59
PBL som mindset for den pædagogiske leder 62
Refleksivt problemfokus 64
Fejl er en del af processen 66
Inddragelse og indflydelse 67
Nysgerrighed 69
Udvikling af pædagogiske kompetencer 70
Afrunding 72
Referencer 75
4. Strategisk pædagogisk ledelse – eller om ledelse af skolens hvordan 79
Af Morten Ziethen og Christian Ydesen
Hvad er strategisk pædagogisk ledelse? 79
Hvorfor skal den pædagogiske leder agere strategisk? 86
Hvordan’ets hvorfra 90
Strategiarbejdet 92
Sammenfatning 98
Referencer 99
5. Ledelse af diversitet i pædagogiske organisationer 101
Af Ida Spangsberg Hansen
Inklusion og eksklusion 103
Dilemmaer i arbejdet med inklusion 105
Afrunding 114
Referencer 115
6. Pædagogisk ledelse og elevers læringsudbytte 117
Af Anne-Birgitte Nyhus Rohwedder og Ida Spangsberg Hansen
Instructional Leadership – den pædagogiske leder som formgiver 119
Transformationsledelse – den pædagogiske leder som fanebærer 123
Distribueret ledelse – den pædagogiske leder som spilfordeler 125
Capacity building – den pædagogiske leder som orkesterdirigent 127
Afrunding 129
Referencer 131
7. Pædagogisk ledelse og datainformeret
kvalitetsudvikling 135
Af Line Skov Hansen og Charlotte Ringsmose
Datainformeret kvalitetsudvikling i dagtilbud 139
Datatyper i pædagogisk praksis 140
Ledelse af datainformeret kvalitetsudvikling 143
Pædagogisk analyse 145
Brug af data som afsæt for ledelse af medarbejderes læring og faglige udvikling 148
Afrunding 151
Referencer 152
8. Observationer og feedback som læringspraksis 155
Af Anne-Birgitte Nyhus Rohwedder
Model over fire typer af observationer og feedback 157
Rådgivning, Fejlretning, Monitorering og Udforskning 159
Niveauer af læring i observationer og feedback 166
Afrunding 167
Referencer 168
9. Inter-organisatorisk læring som løftestang for pædagogisk udvikling 171
Af Anja Overgaard Thomassen
Perspektiver på inter-organisatorisk læring 174
Den tredje kontekst 177
Inter-organisatoriske samarbejder – hvilken type er der tale om? 179
Inter-organisatorisk samarbejde i et pragmatisk læringsperspektiv 182
Organisatorisk kapacitetsopbygning via refleksiv tænkning 184
Kapacitetsopbygning gennem inter-organisatorisk samarbejde 186
Afrunding 188
Referencer 189
10. At etablere en kritisk refleksiv platform for den pædagogiske leder 191
Af Christian Ydesen og Morten Ziethen
Uddannelsespolitik – stillads 1 195
Uddannelsesforskning – stillads 2 198
Anvendelse og bedømmelse af tiltag, tilbud og lignende praksisser 204
Afrunding 208
Referencer 209
11. Fra opskrift til organisatorisk praksis 211
Af Anne-Birgitte Nyhus Rohwedder
Individuelle oversættelsesstrukturer 216
Emotionelle oversættelsesstrukturer 217
Sociale oversættelsesstrukturer 219
Materialiserede oversættelsesstrukturer 220
Strategiske oversættelsesstrukturer 222
Kontekstuelle oversættelsesstrukturer 222
En god oversættelse 224
Afrunding 224
Referencer 225
12. Teknologi i uddannelse: Pædagogiske og
ledelsesmæssige overvejelser om teknologiimplementering 229
Af Anders Kalsgaard Møller, Camilla Finsterbach Kaup og Kristine Bundgaard
Den pædagogiske leders overvejelser om eventuel teknologiimplementering 231
Kompetencer og motivation 232
Udvikling af teknologisk, pædagogisk og faglig viden 234
Professionelle læringsfællesskaber 236
Afrunding 243
Referencer 245
Efterskrift 247