Denne lærebog henvender sig til faget Pædagogik i læreruddannelsen og beskriver fagets tretten centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF) ud fra en række forskellige faglige perspektiver.
Mange af bogens kapitler anlægger et historisk blik og udreder lærerens handlemuligheder under forskellige betingelser. Et gennemgående tema i bogen er en opfattelse af pædagogik som en søgning mod -at finde det sted, hvor vi er-.
Dette sker gennem anerkendelse af hver enkelt elevs forudsætninger, gennem inklusion i klassefællesskaber og gennem elevens egne erfaringer med læreprocesser, der forandrer og udvikler. Det er bogens præmis, at sådanne tilgange kan styrke elevernes lyst til at lære og til nysgerrigt at opspore viden.
Pædagogik er imidlertid også en afvisning af fordomme og stigmatisering, kritik af social nød og et sigte om at fremme demokratiske relationer mellem voksne og børn, hvilket kan ses som et andet gennemgående tema gennem bogens kapitler.
Pædagogik som fag og praksis
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Indledning ... 7
Kapitel 1 Pædagogiske ideer i et historisk, samfundsmæssigt forandringsperspektiv ... 23
Kapitel 2 Folkeskolens funktion, organisation samt lov- og værdigrundlag i aktuel og historisk, national og international, belysning ... 43
Kapitel 3 Enhed og differentiering det politiske, sociale og kulturelle grundlag for folkeskolens og alternative skoleformers udvikling ... 61
Kapitel 4 Den undervisningsmæssige betydning af elevernes forskellige socialisering ... 83
Kapitel 5 Forståelser af dannelsesopgaven i folkeskolen i det moderne samfund ... 103
Kapitel 6 Pædagogiske dilemmaer og værdikonflikter ... 123
Kapitel 7 Pædagogiske myndighedsrelationer, klasseledelse og elevmedbestemmelse ... 143
Kapitel 8 Folkeskolens opgaver over for børn med forskellig social, etnisk og kulturel baggrund ... 165
Kapitel 9 Socialpædagogik i skolen ... 185
Kapitel 10 Lærerens og skolens specialpædagogiske opgaver ... 205
Kapitel 11 Skole-hjemsamarbejde en nødvendig ressource for elevernes læring ... 225
Kapitel 12 Lærerens etiske og juridiske forpligtelser ... 245
Kapitel 13 Læreren som magtudøver, dialogpartner og omsorgsgiver ... 265
Pensumeksemplar
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik