Pædagogik og fortælling

At fortolke, forstå og forny pædagogisk praksis

Pædagoger fortæller. De fortæller om deres hverdage sammen med børn, unge og voksne. De fortæller om at lære mennesker at kende, og om de valg, de træffer i deres pædagogiske praksis. Om udfordringer, muligheder og skævheder. Om intentioner, forhåbninger og idealer.

Ligesom alle andre mennesker fortæller pædagoger om det hverdagsliv, de oplever. De fortæller for at forstå og udveksle fortolkninger og for at blive klogere på, hvad der er ønskværdigt og betydningsfuldt i hverdagslivet såvel som for det enkelte menneske. Gennem fortællingerne bevæger de sig ind i pædagogikkens verden. En verden, hvor pædagogens handlinger åbner for spørgsmål om opdragelse, myndighed og frihed. Spørgsmål, der ikke har svar, men som åbner for samtaler.

Når pædagoger fortæller, tager de del i en både historisk og fremtidsrettet fortælling om det pædagogiske projekt: Fortællingen om, hvordan det enkelte menneske på én og samme tid kan blive en del af vores verden og fællesskaber og fortolke den på ny.     

Pædagogik er således et levende, bevægende og bevægeligt projekt, der får næring af sine fortællinger. Fortællinger skaber forbindelsen mellem den viden, der ligger i fagets historie, og den fremtid, som er pædagogikkens orienteringspunkt.

Denne bog udgør et samlet hele, der giver læseren en grundig indføring i såvel pædagogik som narrative tilgange, men enkelte dele og kapitler kan bruges specifikt i forbindelse med kompetencemålene i pædagoguddannelsens grundfaglighed og specialiseringer.

Så, pædagog: Fortæl din pædagogik, og find din stemme i det pædagogiske projekt.

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. udgave (2019), 233 sider
    ISBN: 9788759331354
    Academic Books
    218,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. udgave (2019), 233 sider
    ISBN: 9788759333761
    Academic Books
    191,-
    Buy this product

Anmeldelser

Underviser

Bogen er skrevet ud fra et tæt kendskab til pædagogisk praksis og med mange og gode praksiseksempler, som gør formidlingen enkel og forståelig - Gitte Andersen, Københavns professionshøjskole.

Bogen henvender sig til studerende, men kan bruges i alle sammenhænge, da den skaber gode refleksioner der er essentielle for alle pædagoger. Bogen er læsevenlig i dens opbygning, da den tager læseren med, ved at udfolde senere benyttede begreber, samt henvisning tilbage til disse begreber når de senere anvendes. For mit vedkommende, var det en refleksiv læsning, da den genkaldte kendte problemstillinger og tanker, jeg gennem uddannelsen har gennemgået - Studerende, pædagoguddannelsen Københavns professionsskole.

Medier

Forfatterne har begået en flot bog om mødet mellem fortælleteoriens potentialer og det pædagogiske felts kompleksitet. På den måde henvender bogen sig til hele det pædagogiske felt som målgruppe dvs. at læseren er tænkt som både dem i uddannelse og til udviklingen af praksis som sådan. - Anmeldt i Dansk pædagogisk Tidsskrift af Heidi Lykke Nissen, lektor ved Københavns Professionshøjskole

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Prolog: om at digte videre på pædagogikkens fortællinger 11

1. Når menneskene fortælles, befolkes verden 13

2. Pædagogik og fortælling 15

Del I. Fortælleteori og fortælletyper

3. Hvad er fortælling? Introduktion til narrativ teori 23

4. Forskellige typer af fortællinger 37

Del II. Fortællinger i pædagogisk praksis

5. Praksisfortællinger 49

6. Kulturfortællinger og selvfortællinger 53

7. Det pædagogiske projekt og dets temaer 67

Del III. Udøve, undersøge og udvikle

8. Spørgsmålet om god pædagogik er ikke til at komme udenom 85

9. Fortællinger bidrager til professionsudvikling 97

10. At arbejde narrativt med deltagerperspektiver 109

Del IV. Fortællinger i spil i uddannelsen

11. Hvilken pædagog vil du være? Fortællinger i praktik 125

12. Kom i gang med at fortælle 135

13. Fortællinger i dagtilbuddets arbejde med den styrkede læreplan 151

14. En skolefritidspædagogisk fortælling 161

15. Socialpædagogiske fortællinger 171

16. Narrative tilgange i bachelorprojekter 181

Del V. Fortælling og udvikling af pædagogiske institutioner

17. Dokumentation og evaluering med praksisfortællinger 199

18. Styring haves, kultur efterlyses 209

Epilog 221

Fortælleteoriens fagbegreber 225

Pædagogiske fagbegreber 227

Litteratur 229

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Thomas Bestle på tb@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik