PÅ! | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

search Kig i bogen

PÅ!

Begivenhedskultur fra selfie til scenekunst

Iscenesatte begivenheder som popkoncerter, performancekunst eller populære ritualer giver os mulighed for at være deltagere i helt særlige rum. Der forankres vi i et fællesskab og skaber en opbremsning af det tidspres og præstationsræs, der præger det moderne liv. Samtidig bruger vi vores deltagelse til noget individuelt, skaber nye erfaringer,...

Læs mere

Iscenesatte begivenheder som popkoncerter, performancekunst eller populære ritualer giver os mulighed for at være deltagere i helt særlige rum. Der forankres vi i et fællesskab og skaber en opbremsning af det tidspres og præstationsræs, der præger det moderne liv. Samtidig bruger vi vores deltagelse til noget individuelt, skaber nye erfaringer, danner en del af vores identitet og dokumenterer det hele på de sociale medier.

PÅ! handler om den bevidsthed, vi har fået om at være deltagere – om at være . Og om hvad det giver os. At være publikum er ikke blot at modtage noget, andre sætter i gang, men i lige så høj grad at skabe mulighed for selv at performe, reflektere over oplevelsen – og i sidste ende danne mening i vores liv.

Michael Eigtved introducerer i bogen såvel begivenhedssamfundet som konkrete rammer og modeller til at forstå det, der finder sted, når vi er deltagere i en iscenesat begivenhed. Bogen undersøger, hvilke elementer i oplevelsen af iscenesatte begivenheder der kan skabe nye erfaringer og dermed mulige forandringer af dem, der deltager.


Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover)
1. udgave (2021), 
150 sider
Vejl. Pris
200,-
ISBN 9788759326008
E-bog (VitalSource)
1. udgave (2021), 
142 sider
Vejl. Pris
170,-
ISBN 9788759339374

Yderligere information

Forord 7

Indledning 9
   At være "på" 15
   Det iscenesatte og det teatrale 18
   Bogens bærende idé og to dilemmaer 20
   Fire niveauer 22

Kapitel 1
Begivenhedssamfundet 25
   En (selv)bevidst tid 25 En paradoksal tid 27
   Livsprojekter, kapitaler, oplevelsesøkonomi og -kvaliteter 29
   Fra borger til samfundsperformer? 37

Kapitel 2
Den iscenesatte begivenhed 45
   Planlagte begivenheder 45
   Tre forståelsesrammer 46
   Pragmatisk teoretisering 48
   Teatralitet og det strategiske 50
   Performativitet og det kropslige nærvær 53
   Planlagt og iscenesat 55
   Performancebegreb 56
   Performancekulturens grundelementer 57

Kapitel 3
Rammer for mødestedet 63
   Et sociokulturelt mødested 64
   "Framing", krydsning og relationer 66
   Fire overordnede rammer 68

Kapitel 4
De konstituerende elementer 73
   Teatralitet, performativitet og fem konstituerende elementer 73
   Ceremoni/ritual 75
   Kunst/kultur 80
   Leg/sport/spil 87
   Politik/ideologi 91
   Image/branding 100
   Betydningsskabelse gennem rammer og konstituerende elementer 105

Kapitel 5
Begivenhedsdesign og oplevelsespotentialer 107
   Iscenesættelsens præmis 107
   Kollektiv brusen, oplevelse og erfaring 109
   Fra eventens DNA til oplevelsesværdien 113
   Transformationens tiltrækning 115
   Øjeblikkets attraktion 117
   AMOR 119

Kapitel 6
Individet i begivenheden               125
   Selfie-momenter og crossover-møder 125
   Oplevelsesforbrug og identitet 127
   Skuespiller, scenefigur, karakter 130
   PAR-modellen 132
   De enkelte elementer i PAR-modellen 136
   Den samlede progression med PAR 137

Kapitel 7
Den samlede begivenhed               141
   Begivenhedsprocessen 141

Litteratur 145

Indeks 149

 

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.