Mediers anvendelse i tilegnelse af viden er i stigende grad genstand for interesse. Således skaber digitale og sociale medier nye muligheder for læring og formidling, men signalerer også, at selve vidensbegrebet er blevet mere dynamisk.
Undervisere og formidlere må erkende, at de ikke længere har monopol på den viden, der formidles.
På internettet er viden til stede i overflod, og elever, studerende og kulturforbrugere finder, deler og producerer selv viden i de dialogiske netværksmedier, og det er en udfordring for professionelle formidlere.
I denne antologi anvendes begrebet vidensmedier om mediers brug i formidling og tilegnelse af viden. Ligesom man taler om nyhedsmedier og underholdningsmedier, kan man tale om vidensmedier.
Nogle af artiklerne giver generel teoretisk baggrund for forståelsen af viden og medier, andre analyserer specifikke typer af vidensmedier: fx billedmedier, sociale medier, websteder, webtutorials, encyklopædier og fiktionsmedier. Desuden har artiklerne fokus forskellige steder i de formelle og uformelle former for læring og videnstilegnelse - bl.a. undervisningssektoren, biblioteket og museet.
Forfatterne repræsenterer forskellige videnskabelige felter, bl.a. medievidenskab, kunst- og litteraturvidenskab samt biblioteks- og informationsvidenskab.
Nye vidensmedier
Anmeldelser
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Indledning ... 11
Del 1. Viden, medier, vidensmedier ... 19
Hvad gør et medie til et vidensmedie? ... 23
Vidensmedier: Et videnskabsteoretisk grundlag ... 39
Systemer for dokumenter, systemer for aktivitet og systemer for information ... 63
Billeder og viden. Om visuelle medier, vidensbilleder og lidt om billedviden ... 79
Digital Literacy en kulturel vidensmedieringsoptik ... 97
Del 2. Sociale medier: læring, social mening og socialt fællesskab ... 115
Social mening og viden på sociale video sites ... 117
Boggnasker.dk: Viden, leg og læring gennem deltagelse ... 137
Hey! Hva så? J Fatisk funktion i sociale mediers kommunikation med særligt henblik på bibliotekerne ... 151
Del 3. Lærings- og vidensressourcer på internettet ... 169
Vidensmediers liv på nettet ... 171
Vidensmedier som kommunikative handlinger om webbaserede tutorials retoriske organisering og konsekvenser ... 191
Sociale teknologier og web 2.0 som vidensmedier ... 209
Del 4. Analoge vidensmedier i bogen,i fiktionen og i det fysiske rum ... 227
Encyklopædi og gutenberg-parentesen ... 231
Fiktion som vidensmedie ... 247
København læser og flanørens skildpadde ... 261
Maskespil udstillingen som viden og didaktisk eksperiment ... 279
Del 5. En kritisk teori om vidensmedier ... 297
Videnskritik en kritisk teori om vidensmedier ... 299
Om forfatterne ... 317
Pensumeksemplar
Har du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk