Hvis du står med denne bog i hånden, er det formentlig fordi du er ved at være færdig med læreruddannelsen eller lige er begyndt i dit første lærerjob. I så fald tillykke. Du har valgt verdens bedste job. Sådan beskriver mange lærere i hvert fald deres arbejde. De elsker især at være sammen med eleverne, og at se dem udvikle sig fagligt og socialt. Det er motiverende og givende.
Men det er også krævende at være lærer, og især nye lærere kan slå sig på jobbet. For mange er det en overvældende oplevelse at begynde arbejdslivet på en skole. Pludselig står man med ansvaret selv i en dagligdag præget af travlhed og med mange opgaver, man ikke anede eksisterede. Men bare rolig – der er hjælp at hente.
Denne bog, der både baserer sig på empiriske undersøgelser og pædagogisk filosofi, støtter dig i at gøre overgangen fra læreruddannelsen til lærerjobbet lettere.
I bogen får du bl.a. viden om og hjælp til at håndtere:
- Lærergerningen mellem teori og praksis
- Etiske dilemmaer i lærerjobbet
- Forældresamarbejde
- Organisatoriske vilkår og udfordringer
- Professionel dømmekraft og autoritet