Forord 11
Mads Hermansen
Indledning 13
Fortælling og fortolkning 13
Fortællinger om ledelse fortælling som analytisk begreb 13
Om ledelsesstrategi og målstyring 14
Fortælling og handling konstruktion af virkeligheden 17
Når tradition og ledelseshverdag gør modstand 18
KAPITEL 1
Nye fortællinger om folkeskolen 21
Indledning 21
Fortællinger om skoleledelse 24
Skoleledelse som oplyst enevælde 26
Administratoren 29
Supervisoren 31
Facilitatoren 35
Skoleledelse i team 38
KAPITEL 2
Læringsledelse i folkeskolen 41
Faglige selvfortællinger om ledelse af skolens faggrupper 41
Indledning om fagfolk 41
Faglige narrativer som fortællegenre og ledelsesudfordring 44
Faglige narrativer i lærerarbejdet 45
Læreren som den gode hyrde 46
Ledelse af de gode hyrder i folkeskolen 47
Ledelse af lærerteam i folkeskolen 50
Faglige narrativer i pædagogarbejdet 54
Hjælpelærerens faglige narrativ 55
Ledelse af skolepædagoger som hjælpelærere 56
Socialpædagogens faglige narrativ 58
Ledelse af skolepædagoger som socialpædagoger 59
KAPITEL 3
Evaluering i folkeskolen 61
Om faglig refleksion 61
Indledning 61
Observerende systemer og skoleledelse 63
Læreres og pædagogers fortællinger en model for narrativ skoleledelse 66
Om refleksive processers spilleregler og det magiske rum 67
Eksemplarisk læring faglig refleksion af anden orden 70
Når lederen vil blande sig i arbejdet 72
Iscenesættelse af usædvanlige læreprocesser i folkeskolen 74
Evidens om effektmåling i folkeskolen 77
Det fornødne hvordan komme i gang med evaluering? 82
Mål og resultatstyring i praksis 84
Mål- og resultatstyring et skoleeksempel 85
Povl Erik Wolff
Indledning 85
Bakkeskolen som en LEAN-organisation start 2010 85
PDCA kvalitetscirklen 86
Gameplanen 87
Kaizentavlen 88
5S-metoden 89
Eksempel på målopfyldelsesskema (eksemplarisk princip) 92
LEAN som eksempel på mål- og resultatstyring evaluering og resultater 93
Sammenfattende om LEAN på Bakkeskolen 95
Om brug af data i skolen som organisation 95
Et eksempel 97
Teamkonferencer 97
Nationale test 97
Testoversigt (frivillige uden kryds obligatoriske med kryds) 98
Undervisningseffekt og testresultater 98
Program for læringsledelse fælles udviklingsprojekt i 13 kommuner 99
Programmet er baseret på fire indsatser 100
Eksempel på elevspørgsmål 101
Feedback (spørgeskema, elev) 101
Ledelsen 102
Lærere og pædagoger 103
Teamkoordinatorer 104
Ledelsens dialogbaserede udviklingssamtaler 104
Handle- og implementeringsplan (udarbejdet af Bakkeskolens ledelse februar 2016) feedback og klasserumsledelse 105
KAPITEL 4
Ledelse og samarbejde i den åbne skole 107
Indledning 107
Facilitering af skolens samarbejde med den kommunale socialforvaltning 111
Om forskel som ressource narrativ ledelse 111
Opmærksomhedspunkter for facilitering af den åbne skoles samarbejde 116
Hvem skal lede den åbne skoles partnerskaber? 120
Fortravlede ledere tidsnødens paradoks 122
Afsluttende bemærkninger om valg af partnerskaber i den åbne skole 124
At lede opad i skoleforvaltningen folkeskolens styring 126
KAPITEL 5
Inklusionsledelse i folkeskolen 133
Indledning 133
Inklusion i folkeskolen målsætninger og udvalgte statusresultater 135
Inklusionsdilemmaet i folkeskolen udfordringer for skoleledelse 138
Inklusionsledelse 140
Organisationsledelse om udstedelse af inklusionsgaranti 145
Afsluttende bemærkninger om ledelse af inklusion i folkeskolen 148
KAPITEL 6
Lederstemmer fra folkeskolen 153
Indledning 153
Præsentation af de interviewede skoleledere og deres skoler 154
At være skoleleder og forvaltningsleder roller og dilemmaer 155
Om dokumentation og måling af skolens virksomhed målstyret undervisning 157
At udøve pædagogisk ledelse mellem hjælp og kontrol 160
Ledelse af forskellige professionskulturer fortolkning og oversættelse 163
Ledelse af inklusion i folkeskolen narrativ ledelse 167
Ledelse i den åbne skole 169
Teamorganisering i folkeskolen 173
Afsluttende om folkeskolens samarbejde med den kommunale socialforvaltning 176
KAPITEL 7
Styring af folkeskolens samarbejde med forældre 179
Indledning 179
Styring af folkeskolens forældresamarbejde 182
Modledelse i folkeskolen forældremagt 185
Tydelig skoleledelse 188
Dobbeltbinding i skole-hjem-samarbejdet 190
Narrativ ledelse og folkeskolens forældresamarbejde 193
Afsluttende om narrativ ledelse og styring af folkeskolens forældresamarbejde 197
Afslutning 199
BILAG
Interviewguide tre skoleledere 207
Litteratur og referencer 209
Interviews 213
Stikordsregister 215