Forord 9
Kapitel 1
Introduktion til musikentreprenørskab 11
Værdiskabelse med musik og i musiklivet 12
Den ideologiske modstand mod entreprenørskab 14
Diskursen om iværksætterløven og iståsætterpindsvinet 15
Hvorfor musikentreprenørskab? 16
En bredere forståelse af musiklivet 20
Den sproglige tingsliggørelse af musikbranchen 22
Om bogens ærinde 28
Opsummering 29
Kapitel 2
Fra idé til skabende processer - mellem disruption og stabilitet 31
Musikentreprenørskab vs. music management 31
Managementtænkning - udgangspunkt i målet 32
Entreprenøriel tænkning - udgangspunkt i midler 35
Lean-entreprenørskab 36
Hvad er en entreprenør? 39
Hvad gør en entreprenør? 41
Entreprenørens bidrag til samfundets udvikling 43
Innovation og kreativ destruktion 45
Syv kilder til systematisk innovation 46
Historiske eksempler på disruption og stabilitet i musiklivet 55
Entreprenørens navigation inden for musikindustriernes konventioner 59
Opsummering 61
Kapitel 3
Hvad arbejder musikentreprenøren med? Musik som mål, middel, proces og produkt 63
MP2-modellen - musikkens fire grundformer 64
Musik som produkt 68
Musik som proces 70
Musik som middel 72
Musik som mål 73
MP2-modellens anvendelse 74
Opsummering 78
Kapitel 4
Det første stadie af et musikprojekt - anvendelsen af et MVP 81
MVP og udviklingsloops 81
Feedback fra musikmarkedet via et MVP 83
Musikartisten som MVP 85
Test af MVP’et i den første målgruppe 85
Udviklingen af metalfestivalen Copenhell 86
Toyotas produktionsstrategi - små partistørrelser, lav risiko 88
Partistørrelser i musikdistribution - filer og fysiske medier 89
Opsummering 91
Kapitel 5
Nye muligheder med musik - kampen om lytternes opmærksomhed 93
Erkendelse, opdagelse og skabelse af muligheder 94
Musik som forbrugsvare ændrer karakter - musik som et privat, fælles, toldreguleret og offentligt gode 96
Option value blurring - streaming ændrer markedet 99
Opmærksomhedsøkonomi - musiklytningens konkurrenter 101
Musiklytning i kombination med andre aktiviteter 103
Kampen om lytternes opmærksomhed 104
Opsummering 107
Kapitel 6
Er det kunst eller håndværk? 109
Kunst og håndværk 109
Lydstudieteknikeren - fra håndværker til kunstner 112
Hvor meget koster tre timers livemusik? 114
Den perfekte erstatning 116
Kunstneren som konkret arbejdskraft 117
Kunst og håndværk som svar på værdimæssige behov 118
Opsummering 120
Kapitel 7
Kunstnerisk produktion mellem kontrol og frihed 121
Kunstnerisk udfoldelse og økonomi hænger sammen 122
Iboende og eksterne værdier i kunstneriske processer 123
Spændingsfeltet mellem iboende og eksterne værdier 124
Frihed som fravær af eksterne barrierer og mulighed for handling 126
Begrænsninger i den kunstneriske frihed 126
Demokratisering af musikproduktionsteknologierne 128
Øget adgang til data om musikforbrug 130
Nye krav til musikentreprenørens kompetencer 131
Fra en lineær til en cirkulær produktionsproces 132
At begå sig i musiklivet 133
Opsummering 134
Kapitel 8
Socialt musikentreprenørskab 137
Hvem er de sociale entreprenører? 137
Hvad er socialt entreprenørskab? 139
Effektivitetssamskabelse og demokratisk samskabelse 143
Demokratisk samskabelse med musik 145
KORMA - et eksempel på samskabelse 146
At skabe systemisk forandring via socialt entreprenørskab 148
Musikalsk dannelse og musikalske fællesskaber 149
Demenskoret - et eksempel på socialt musikalsk samvær 150
Social ansvarlighed i private virksomheder 152
Socialt ansvarligt musikforbrug 153
Opsummering 156
Kapitel 9
Afrunding - hvad skal vi med musikentreprenørskab? 157
Musikentreprenøren som aktør for værdiskabelse i musiklivet 158
Det kunstneriske, det sociale og det økonomiske 159
Litteraturliste 163
Indeks 173