Musik i tv-reklamer er et stærkt kommunikativt fænomen. De fleste af os udsættes dagligt for denne musik, og det kan være svært at lukke ørerne for den. Således kan musik i tv-reklamer bl.a. fange vores opmærksomhed, skabe hukommelse og bidrage til at karakterisere det, som reklamen forsøger at sælge.
Denne bog er en indføring i, hvad der karakteriserer musik i tv-reklamer, og hvordan musikken kan undersøges i et tekstanalytisk perspektiv.
Bogen præsenterer en række kategorier og modeller, som kan bruges til at analysere musik i tv-reklamer og anden lignende musik (fx musik i film, musikvideoer og musik i andre reklamesammenhænge).
Bogen henvender sig primært til studerende og undervisere ved mellemlange og lange videregående uddannelser, hvor musik og medieret kommunikation er på dagsordenen, men kan også læses af undervisere på højskoler og i gymnasieskolen, hvor bogens temaer og cases kan inspirere til fx AT-forløb.
Musik i tv-reklamer
- teori og analyse
En del af serien
Medier, Kommunikation, Journalistik
Indholdsfortegnelse
NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.
Indledning ... 7
Del 1 · Musikken fra tv-reklamen ... 15
1. i m lovin it I ... 17
2. Transtekstualitet ... 35
3. Musik og produkt ... 53
4. Musik i tv-reklamers nære slægtninge ... 71
Del 2 · Musikken i tv-reklamen ... 101
5. i m lovin it II ... 103
6. Musikalsk betydningsdannelse i tv-reklamer ... 111
7. Typiske musikforekomster ... 133
8. Funktioner af musik i tv-reklamer ... 163
Afrunding ... 183
Litteratur ... 187
Pensumeksemplar
Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel
Kontakt fagredaktøren
Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!
Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dkHar du spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.
Læs om vores persondatapolitik