Forord 11
Del 1: Den organisatoriske kontekst 15
1. Kend din organisation 17
1.1. Organisationen og dig 17
1.2. Fem perspektiver på organisationen 19
1.3. Organisations-, gruppe- og individniveau 33
1.4. Organisationens processer 34
1.5. Opsamling 36
2. Mundtlighed i organisationen 39
2.1. Tre paradigmer for mundtlighed 39
2.2. Uformelle og formelle rammer for mundtligheden 47
2.3. Opsamling 54
Del 2: Din forberedelse trin for trin - Den grundlæggende værktøjskasse 57
3. De retoriske forarbejdningsfaser 59
3.1. Introduktion til de retoriske forarbejdningsfaser 59
3.2. Hvor lang tid skal du bruge på din forberedelse? 60
3.3. Opsamling 62
4. Klarlæg rammen for din præsentation - Inventio 65
4.1. De retoriske grundformer - hvad vil du opnå? 65
4.2. Pentagrammet 72
4.3. Opsamling 81
5. Bearbejdning af budskabet - Dispositio 83
5.1. Få budskabet helt på plads 83
5.2. Argumentet 85
5.3. De tre appelformer 94
5.4. Fisken - en dispositionsmodel med tre led 97
5.5. Opsamling 101
6. De sproglige valg - Elocutio 103
6.1. Mundtlighed - midt imellem skrift og talesprog 103
6.2. Når indhold skal bearbejdes fra skriftlig til mundtlig form 108
6.3. Sproglig stil - vælg de rigtige ord 114
6.4. Opsamling 115
7. Tilrettelæggelsen af den endelige præsentation - Memoria 117
7.1. Hjælpemidler - styrker og svagheder 117
7.2. Hvordan laver du gode slides? 123
7.3. Skal du uddele materiale? 127
7.4. Manuskriptet 127
7.5. Øv dig! 128
7.6. Opsamling 130
8. Gennemførelsen af præsentationen - Actio 133
8.1. Inden præsentationen - de sidste forberedelser 133
8.2. Få styr på dit kropssprog 136
8.3. Skab god forbindelse til dine tilhørere 144
8.4. Efter præsentationen - evaluér og bliv bedre 149
8.5. Opsamling 152
Del 3: Kom videre med din mundtlighed - Særlige fokusområder 155
9. Tør du stå frem? 157
9.1. Hvorfor bliver du nervøs? 157
9.2. Hvad sker der i kroppen, når du bliver nervøs? 160
9.3. Hvordan kan du arbejde med din nervøsitet? 162
9.4. Opsamling 167
10. Når du kommer i modvind 169
10.1. Forskellige former for modstand 169
10.2. Modstand skyldes bristede forventninger 171
10.3. Analysér modstanden med taler- og personavinduet 172
10.4. Fem råd til at håndtere modstand 177
10.5. Når du selv har modstand mod din præsentation 181
10.6. Opsamling 182
11. Mundtlighed og møder 185
11.1. Mødet som præsentationsarena 185
11.2. Mødeledelse - før, under og efter mødet 188
11.3. Når du både er mødeleder og oplægsholder 194
11.4. Når din opgave er at præsentere på et møde 196
11.5. De uformelle møder 198
11.6. Virtuelle møder 202
11.7. Opsamling 206
12. Mindre introduktions- og undervisningsforløb 209
12.1. Kompetenceudvikling i organisationer 209
12.2. Læringssituationer 210
12.3. At komme fra teori til praksis: Blooms læringstaksonomi 212
12.4. Praktisk tilrettelæggelse af undervisning 214
12.5. Modstand er indbygget i læreprocessen 221
12.6. Tryghed er en forudsætning for læring 222
12.7. Opsamling 224
Appendiks: Analyse- og planlægningsværktøjer 225
Appendiks 1. Analyseramme til den organisatoriske kontekst 227
Appendiks 2. Refleksionsspørgsmål til pentagrammet 239
Appendiks 3. Eksempler på dispositioner 243
Appendiks 4. Eksempler på evaluering 245
Appendiks 5. Øvelser til at arbejde med din nervøsitet 251
Litteraturliste 255
Indeks 257