Motivation i organisationer giver dig et overblik over klassiske og nyere perspektiver på motivation i organisationer og et indblik i, hvordan den måde, organisationer ledes og organiseres på, kan forstærke eller reducere menneskers motivation.
I bogen gennemgås fem typer af adfærd: automatisk, økonomisk, behovsdreven, sammenlignende og positiv. Disse adfærdstyper genfindes hver især i en række motivationsteorier fra Maslows behovspyramide over Herzbergs to-faktor teori og til nyere motivationsteorier, der understreger, at mennesker sammenligner sig med hinanden, og at mennesker er naturligt motiverede.
Peter Holdt Christensen diskuterer endvidere, hvordan forskellige arbejdsopgaver som fx forudsigelige og kreative opgaver kræver forskellige typer af motivation, og hvordan mennesker i organisationer risikerer at miste motivationen, hvis deres arbejdsindsats ikke er synlig eller gennemskuelig.
Motivationsteorierne fokuserer oftest på individuel motivation. Bogens forfatter argumenterer dog for, at der i en organisatorisk sammenhæng i højere grad er brug for kollektiv motivation, da organisationer primært fungerer gennem en kollektiv indsats.