Bogcover til Meningsskabelse, organisering og ledelse

Meningsskabelse, organisering og ledelse

En introduktion til Weicks univers

Lyt til Meningsskabelse, organisering og ledelse

Her kan du købe Meningsskabelse, organisering og ledelse som lydbog: https://www.saxo.com/dk/meningsskabelse-organisering-og-ledelse_sverri-hammer-james-hoepner_lydbog-download_9788759336953

Karl E. Weick er en af de mest indflydelsesrige teoretikere inden for den procesorienterede organisations- og ledelsesforskning. På vores breddegrader har han tiltrukket sig en særlig stor opmærksomhed, og han er én af de mest citerede forfattere inden for den skandinaviske organisationsforskning i nyere tid. I Meningsskabelse, organisering og ledelse føres læseren på en let forståelig måde ind i Weicks ofte svært tilgængelige univers.

Bogen introducerer tre store temaer, som Weick har beskæftiget sig med siden 1960'erne:

  • Første del handler om organisering og beskæftiger sig med relationer og løse koblinger i organisationer.
  • Anden del handler om Weicks mest kendte begreb, meningsskabelse, som en særlig måde at se på organiseringsprocesser.
  • Tredje del handler om Weicks forskellige bidrag inden for ledelse og omhandler strategi, forandringer, beslutninger og om at håndtere det uventede.

Sidst i bogen giver forfatterne "Den meningsskabende leders 10 skud", som er deres bud på, hvordan Weicks tænkning kan omsættes til praktisk ledelse.

I denne 3. udgave er bogen opdateret, og der er tilføjet et nyt kapitel om at håndtere det uventede. Noget der for mange – ledere eller ej – fylder stadigt mere i vores daglige liv i og udenfor organisationerne.

Sverri Hammer, cand.scient.pol med sidefag i psykologi, er lektor på DTU, hvor han underviser i Ledelse (DIL), og partner i Mobilize Strategy Consulting. Sverri har undervist mere end 3000 ledere på MBA, MPG og DIL gennem tiden.

James Høpner, cand.merc., er efteruddannelseschef i Praktiserende Lægers Organisation. Han er derudover bestyrelsesformand på Gotved-instituttet. Han har tidligere været udviklingschef i Djøf samt været tilknyttet Forsvarsakademiet som forelæser på Master i Militære Studier (MMS) inden for strategi og ledelse.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    3. udgave (2025), 306 sider.
    ISBN: 9788759342978
    Academic Books
    287,-
    Buy this product
  • Multimedie (Lydbog)
    1. udgave (2019), 0 sider.
    ISBN: 9788759336953

Indholdsfortegnelse

Forfatternes forord 7

Preface by Karl E. Weick 13

Kapitel 1 Om at læse Weick 17

DEL 1. ORGANISERING

Kapitel 2 Organisering og relationer 37

Kapitel 3 Organisering som naturlig selektion 55

Kapitel 4 Organisationer som løst koblede systemer 71

DEL 2. MENINGSSK ABELSE

Kapitel 5 Meningsskabelsens syv elementer 89

Kapitel 6 Meningsskabelse: Hvor og hvornår? 123

Kapitel 7 Meningsskabelsens substans 131

Kapitel 8 Meningsskabelse: Hvordan? 143

DEL 3. LEDELSE

Kapitel 9 Strategisk ledelse 157

Kapitel 10 Ledelse af forandringer 179

Kapitel 11 Meningsskabelse og beslutninger 195

Kapitel 12 Mindfulness i ledelse 211

Kapitel 13 At håndtere det uventede 237

Kapitel 14 Den meningsskabende leders 10 skud 261

Efterskrift 283

Litteratur 299

Indeks 305

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Fagredaktøren er Lone Fredensborg

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik