Bogcover til Medier og samfund
Kig i bogen

Medier og samfund

En introduktion

Medier – fra tv, radio og aviser til internet og mobiltelefoner – er en uadskillelig del af samfundet, fra politik og økonomi til kultur og hverdag. Denne bog giver en forskningsbaseret introduktion til det gensidige afhængighedsforhold mellem dagens samfund og dagens medier.

3. udgaven af Medier og samfund er revideret, opdateret og udvidet med:

  • Den nyeste danske og internationale forskning om internet og mobile medier
  • Flere eksempelanalyser og arbejdsopgaver
  • En uddybende behandling af de etiske udfordringer og politiske dilemmaer, som digitaliseringen af såvel medier som samfund bringer med sig
  • Helt nye afsnit om:
  • Digitale metoder til undersøgelser af medier og andre kommunikationssystemer, bl.a. med fokus på de data, digitale systemer løbende indsamler om deres brugere
  • Teorier på tværs – diskussioner af emner og begreber, som medie- og kommunikationsforskningen aktuelt debatterer, med sig selv og med det omgivende samfund
  • Internet of things – et kommunikationssystem, som er i færd med at forbinde ikke blot mennesker og maskiner, men en hel række andre naturlige og menneskeskabte ’ting’ i verden – for better or worse.

Bogen henvender sig især til studerende på grundkurser om medier og kommunikation ved universiteter, seminarier og højskoler. Samtidig tilbyder den en konkret og detaljeret indføring i mediernes tilstand til alle, der arbejder med medier eller blot bruger dem til daglig.

 

Klaus Bruhn Jensen er professor ved Københavns Universitet og forfatter til en lang række bøger og artikler om mediebrug, mediehistorie samt digitale medier og kommunikation.

Signe Sophus Lai er tenure-track adjunkt ved Københavns Universitet og står bag adskillige teoretiske og empiriske artikler og bogkapitler om især mobile og andre digitale kommunikationssystemer.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    3. udgave (2023), 285 sider
    ISBN: 9788759342817
    Academic Books
    279,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    3. udgave (2023), 285 sider
    ISBN: 9788759343234
    Academic Books
    255,-
    Buy this product

Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

Forord 9

1. Medier, kommunikation og samfund 15

2. Teksterne i medierne 45

3. Samfundet i medierne 79

4. Medier som institutioner 115

5. Mediernes brugere 149

6. Metoder om medier 185

7. Medierne i samfundet 227

Referencer 259

Indeks 277

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Gratis læseprøve

Du kan finde en kort læseprøve samt bogens indholdsfortegnelse her

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik