Bogcover til Medieproduktionsanalyse

Medieproduktionsanalyse

Hvordan arbejder manuskriptforfattere og filminstruktører med at skabe nye film og tv-serier i forskellige produktionskulturer? Hvordan ændrer satireproducenter deres måde at lave indhold på, når målgruppen er unge mellem 15 og 30 år, og mediet er Facebook? Og hvordan præger digital teknologi journalisters researchprocesser og nyhedsproduktion på en dagbladsredaktion? Hvem bestemmer, hvad der skal sættes i gang i mediebranchen, og ud fra hvilke kriterier?

Denne bog giver en kort og præcis indføring i forskningsfeltet medieproduktionsanalyse, som er optaget af at undersøge en række forhold i samspillet mellem medieprodukt og produktionskonteksten. Det kan handle om de økonomiske, teknologiske såvel som kulturpolitiske rammers indflydelse, grundlæggende vilkår for kreativt arbejde i medieindustrierne eller samarbejder og processer under ideudvikling, produktion og distribution af medieprodukter.

Bogen giver en historisk, teoretisk og analytisk introduktion til produktionsstudier og præsenterer samtidig centrale problemstillinger og overvejelser forbundet med at lave egne produktionsanalyser.

Eva Novrup Redvall er ph.d., lektor i film- og medievidenskab ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet, hvor hun er leder af Sektion for filmvidenskab og kreative medieindustrier. Hendes forskning fokuserer især på manuskriptskrivning og indholdsproduktion, senest til børn og unge.

Hanne Bruun er ph.d., professor i medievidenskab ved Afdeling for Medievidenskab og Journalistik på Aarhus Universitet, hvor hun er leder af Centre for Media Industries and Production Studies. Hendes forskning fokuserer på tv-genrers udvikling og indholdsdistribution i et digitalt medielandskab.

Køb bogen

  • Bog (Softcover m. flapper)
    1. edition (2022), 124 pages
    ISBN: 9788759339138
    Academic Books
    115,-
    Buy this product
  • E-bog (Vitalsource bookshelf)
    1. edition (2022), 124 pages
    ISBN: 9788759341148
    Academic Books
    122,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

Cut Magazine – "Medieproduktionsanalyse af Eva Novrup Redvall og Hanne Bruun er en spændende og to the point-bog, der i et kort format videreformidler forskningsresultater og teoretiske vinkler på forskningsfeltet medieproduktionsanalyse."


Indholdsfortegnelse

NB: For en mere udførlig indholdsfortegnelse, vælg 'Kig i bogen' herover.

FIGUROVERSIGT 7

Introduktion
MEDIEPRODUKTIONSANALYSE – HVORFOR DET? 9

Kapitel 1
MEDIEPRODUKTIONSANALYSENS HISTORISKE UDVIKLING 21

Kapitel 2
CENTRALE TILGANGE I MEDIEPRODUKTIONSANALYSEN 33

Kapitel 3
RAMMER OG ARBEJDSVILKÅR I PRODUKTIONSMILJØER 47

Kapitel 4
KREATIVE PROCESSER OG SAMARBEJDER 63

Kapitel 5
TEKST OG KONTEKST 79

Kapitel 6
METODEOVERVEJELSER 91

LITTERATURLISTE 107

INDEKS 121

 

Køb for Buy this product

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik