Medieproduktionsanalyse | Samfundslitteratur

Søgefelt

Content section

Medieproduktionsanalyse

Hvordan arbejder manuskriptforfattere og filminstruktører med at skabe nye film og tv-serier i forskellige produktionskulturer? Hvordan ændrer satireproducenter deres måde at lave indhold på, når målgruppen er unge mellem 15 og 30 år, og mediet er Facebook? Og hvordan præger digital teknologi journalisters researchprocesser og nyhedsproduktion...

Læs mere

Hvordan arbejder manuskriptforfattere og filminstruktører med at skabe nye film og tv-serier i forskellige produktionskulturer? Hvordan ændrer satireproducenter deres måde at lave indhold på, når målgruppen er unge mellem 15 og 30 år, og mediet er Facebook? Og hvordan præger digital teknologi journalisters researchprocesser og nyhedsproduktion på en dagbladsredaktion? Hvem bestemmer, hvad der skal sættes i gang i mediebranchen, og ud fra hvilke kriterier?

Denne bog giver en kort og præcis indføring i forskningsfeltet medieproduktionsanalyse, som er optaget af at undersøge en række forhold i samspillet mellem medieprodukt og produktionskonteksten. Det kan handle om de økonomiske, teknologiske såvel som kulturpolitiske rammers indflydelse, grundlæggende vilkår for kreativt arbejde i medieindustrierne eller samarbejder og processer under ideudvikling, produktion og distribution af medieprodukter.

Bogen giver en historisk, teoretisk og analytisk introduktion til produktionsstudier og præsenterer samtidig centrale problemstillinger og overvejelser forbundet med at lave egne produktionsanalyser.

Eva Novrup Redvall er ph.d., lektor i film- og medievidenskab ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet, hvor hun er leder af Sektion for filmvidenskab og kreative medieindustrier. Hendes forskning fokuserer især på manuskriptskrivning og indholdsproduktion, senest til børn og unge.

Hanne Bruun er ph.d., professor i medievidenskab ved Afdeling for Medievidenskab og Journalistik på Aarhus Universitet, hvor hun er leder af Centre for Media Industries and Production Studies. Hendes forskning fokuserer på tv-genrers udvikling og indholdsdistribution i et digitalt medielandskab.

Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Skjul beskrivelse

Køb bogen

Bog (Softcover m. flapper)
1. udgave (2022), 
124 sider
Vejl. Pris
128,-
ISBN 9788759339138
E-bog (VitalSource Bookshelf)
1. udgave (2022), 
124 sider
Vejl. Pris
115,-
ISBN 9788759341148

Yderligere information

FIGUROVERSIGT 7

Introduktion
MEDIEPRODUKTIONSANALYSE – HVORFOR DET? 9
   Medieproduktionsanalyse er ‘back in style’ 12
   Bogens kapitler 15

Kapitel 1
MEDIEPRODUKTIONSANALYSENS HISTORISKE UDVIKLING 21
   Produktion af journalistisk indhold 23
   Filmproduktionsstudier 26
   Medieproduktionsstudier 29

Kapitel 2
CENTRALE TILGANGE I MEDIEPRODUKTIONSANALYSEN 33
   Teoretiske tilgange 36
   Cultural studies-tilgangen 37
   Produktionskultur-tilgangen 39
   Den kreativitetsteoretiske tilgang 41
   Den genreteoretiske tilgang 44
   Mix and match og porøse grænser 46

Kapitel 3
RAMMER OG ARBEJDSVILKÅR I PRODUKTIONSMILJØER 47
   Grundlæggende økonomiske vilkår 48
   Reguleringsmæssige rammer 51
   Arbejdsvilkår i prekære produktionsmiljøer 55
   Repræsentation og diversitet i medieproduktion 60

Kapitel 4
KREATIVE PROCESSER OG SAMARBEJDER 63
   Idegenerering og produktudvikling 65
   Hvem bestemmer, og hvem har ansvaret? 69
   Kreativitet og nye arbejdsformer 74

Kapitel 5
TEKST OG KONTEKST 79
   Produktioner i samspil med andre produktioner 80
   Produktioner præget af steder og rum 84
   Produktioner præget af salgsmotivationer 87

Kapitel 6
METODEOVERVEJELSER 91
   Erkendelsesinteresse og adgang 93
   Dataindsamling og analysestrategier 98
   Offentliggørelse og forskningsetik 105

LITTERATURLISTE 107

INDEKS 121

 

Sidebar section

Bestil pensumeksemplar

Er du underviser, har du mulighed for at bestille et pensumeksemplar af bogen.Gå til bestilling

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik.

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig! Skriv til fagredaktør Henrik Schjerning på hs@samfundslitteratur.dk.