Kig i bogen

Marketingmodeller

Hvis du har savnet en kort og overskuelig håndbog, værktøjskasse og brugervejledning med de bedste marketingmodeller, så har du den her.  

I denne bog får du en samlet, kort og præcis beskrivelse af de 45 vigtigste marketingmodeller, hvad de kan bruges til og hvor de har deres svagheder. Bogen er skrevet til den brugssituation, du står i, når du overvejer en model i en studieopgave eller en praktisk arbejdsopgave. Derfor er alle modeller beskrevet efter samme skabelon, nemlig hvad handler modellen om? Hvad kan du bruge modellen til? Og hvilke mangler og svagheder har modellen?

Marketingmodeller er skrevet af et team af eksperter med mange års erfaring i marketingprofessionen og særlig erfaring med de modeller, de har skrevet om.

Modeller er forenklinger af den virkelige verden, de indgår i en teoretisk sammenhæng, har et forskningsmæssigt grundlag og spiller naturligt sammen med andre modeller og teorier. Derfor fungerer Marketingmodeller bedst sammen med en god marketinggrundbog eller som håndbog til dig med en vis praksiserfaring.

Bogen fås også på engelsk: http://samfundslitteratur.dk/bog/marketing-models

Køb bogen

  • Bog (Softcover)
    1. edition (2017), 225 pages
    ISBN: 9788759328897
    Studiepris
    240,-
    Buy this product

Anmeldelser

Medier

"giver et kort og overskueligt overblik over det store og uoverskuelige redskabsskur indenfor marketing. Det er en beskrivelse af de 45 mest centrale modeller, som alle handelshøjskolestuderende møder som en del af pensum. Det er også en forklaring på, hvad de kan bruges til, og deres svagheder.

Bogen har en stor værdi for praktikerne, der har brug for en hurtig og nem forståelsesramme. Og selvom det er let at bortkaste de teoretiske modeller som verdensfjerne og forsimplede, så kan de bruges til at få struktur på tanker og idéer, når marketingstrategien skal fastlægges."

- Henrik Ørholst, Børsen

"Med andre ord serverer bogen et gennemarbejdet overblik, så du nemt kan finde frem til den eller de modeller, der er nyttige for dig. Det gør bogen overskuelig og let tilgængelig(...)

En af styrkerne er, at modellerne kan ses i forhold til hinanden, og adskillige steder er der trukket referencer til andre modeller, så man nemt kan se, hvordan de kan supplere hinanden. Samtidig er modellernes mangler og svagheder systematisk gennemgået, så brugeren får serveret en realistisk anvendelse. Alt i alt en velredigeret og nyttig håndbog, der med sit store overblik fungerer som et værktøj i sig selv."

- Mette Brøgger, hildebrandtbrandi.com


Indholdsfortegnelse

INDHOLD

INDLEDNING 9

1. OMGIVELSER, MARKED OG KUNDER

PESTEL 14
Af Christian Grandjean

SMP (SEGMENTERINGSPROCESSEN) 18
Af Kim Buch-Madsen

OPLEVET RISIKO 22
Af Niels Kühl Hasager

KØBSMOTIVER PÅ BTC-MARKEDER 26
Af Ole E. Andersen

SOCIALE KØBSMOTIVER 30
Af Niels Kühl Hasager

KANOS KUNDETILFREDSHEDSMODEL 34
Af Birgitte W. Grandjean

KØBSPROCESSEN PÅ BTB-MARKEDER (BUYGRID) 38
Af Kim Buch-Madsen

FCB-MODELLEN 42
Af Ole E. Andersen

NET PROMOTER SCORE 46
Af Ole E. Andersen

MARKEDSANALYSEPROCESSEN 50
Af Ole E. Andersen

2. MARKETINGMIX OG VÆRDIPAKKE

8 P (MARKETINGMIX) 56
Af Ole E. Andersen

DE FEM PRODUKTDIMENSIONER 60
Af Birgitte W. Grandjean

SERVICETREKANTEN 64
Af Kim Buch-Madsen

CUSTOMER VALUE 68
Af Kim Buch-Madsen

VALUE PROPOSITION CANVAS 74
Af Jan Kyhnau

AAKERS IDENTITETSPLANLÆGNINGSMODEL 80
Af Heidi Hansen

BRANDETS BYGGEKLODSER 84
Af Heidi Hansen

BRANDARKITEKTUR 88
Af Heidi Hansen

DISTRIBUTIONSSTRATEGI (PLACE) 94
Af Kim Buch-Madsen

3. MARKEDSKOMMUNIKATION OG SALG

TIBBLES PLANLÆGNINGSCYKLUS 102
Af Sine Nørholm Just

KOMMUNIKATIONSPROCESSEN 106
Af Kim Skjoldborg

PAID, OWNED OG EARNED MEDIA-MODELLEN 112
Af Christian Grandjean

AIDA 116
Af Ole E. Andersen

DAGMAR 120
Af Sine Nørholm Just

EFFEKTIV FREKVENS (I MEDIAPLANLÆGNING) 124
Af Ole E. Andersen

SALGSPROCESSEN 128
Af Kim Buch-Madsen

SALGSLEDELSE 132
Af Michael Sjørvad

4. STRATEGI OG INNOVATION

BOSTON-/BCG-MODELLEN 140
Af Kim Buch-Madsen

ANSOFFS VÆKSTMATRICE 144
Af Kim Buch-Madsen

PORTERS FIVE FORCES 148
Af Kim Buch-Madsen

PORTERS GENERISKE KONKURRENCESTRATEGIER 154
Af Christian Grandjean

BLUE OCEAN STRATEGY 160
Af Christian Grandjean

BUSINESS MODEL CANVAS 166
Af Kim Buch-Madsen

ROGERS ADOPTIONSMODEL 172
Af Kim Buch-Madsen

PRODUCT LIFE CYCLE (PLC) 178
Af Kim Buch-Madsen

STAGE GATE-MODELLEN 182
Af Kim Buch-Madsen

5. GLOBAL MARKETING OG ONLINEMARKETING

INTERNATIONALISERINGENS FEM FASER 188
Af Svend Hollensen

INTERNATIONAL KONKURRENCEKRAFT FRA MAKRO TIL MIKRO 194
Af Svend Hollensen

HOLLENSENS MARKEDSVURDERINGSMODEL 198
Af Svend Hollensen

TRAGTMODEL FOR MARKEDSVALG 202
Af Svend Hollensen

HOLLENSENS MODEL FOR VALG AF ENTRY MODE 206
Af Svend Hollensen

HOLLENSENS GLOKALISERINGSMODEL 210
Af Svend Hollensen

DIGITAL MARKETINGMIX 214
Af Kim Skjoldborg

SOCIAL MEDIA-LANDSKABET 218
Af David Ledstrup

HELHEDSORIENTERET SOCIAL MEDIA-STRATEGI 222
Af David Ledstrup

FORFATTERPROFILER 226

Pensumeksemplar

Som underviser har du mulighed for at anmode om et pensumeksemplar af denne titel

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os på info@samfundslitteratur.dk eller på telefon: 44 22 38 80.

Læs om vores persondatapolitik

Kontakt fagredaktøren

Har du en idé til en lærebog, eller mangler der en bog inden for dit fag, hører vi gerne fra dig!

Skriv til fagredaktør Henrik Scherning på hs@samfundslitteratur.dk